Volvo Lastvagnar

Sverige

×

Drivlinespecifikationer för Volvo FH

  • Motorer
  • I-Shift
  • I-Shift Dual Clutch
  • Bakaxlar
  • Bakaxelutväxlingar
  • Drivlinekombinationer
  • Kraftuttag

Motorer

 

D13K 

D13K460TC och D13K500TC

G13C* 

Utsläppsstandard 

Euro 6 

Euro 6 

Euro 6

Antal cylindrar 

6

6

Slagvolym 

12,8 dm³ 

12,8 dm³ 

12,8 dm³

Slaglängd 

158 mm 

158 mm 

158 mm

Cylinderdiameter 

131 mm 

131 mm 

131 mm

Kompressionsförhållande 

18:1 (420, 460, 500 hk), 17:1 (540 hk)

17:01

17:01

Ekonomivarvtal 

950–1 400 v/min 

900–1 300 v/min 

1 000–1 400 v/min.

Avgasbromseffekt

200 kW (2 300 v/min)

-

-

Effekt VEB+ 

375 kW (2 300 v/min)

375 kW (2 300 v/min)

375 kW (2 300 v/min)

VEB+ 

tillval

tillval

tillval 

Oljefilter 

2 fullflödes, 1 bypass  

2 fullflödes, 1 bypass  

2 fullflödes, 1 bypass 

Oljebytesvolym, inklusive filter 

33 l 

35 l 

33 l 

Kylsystem, total volym 

38 l 

38 l 

39,5 l 


* LNG

Bränsle

Svavelfritt bränsle (EN590, max 10 ppm svavel)
Biodiesel, generation 2 (EN15940, syntetisk diesel)

 

Oljebytesintervall

Upp till 100 000 km eller en gång per år med VDS4. 

Motormonterat kraftuttag
 

 

Effektuttag 

Utväxling 

EPTT350 

350 Nm* 

1.26:1

EPTT650 

650 Nm* 

1.26:1

EPTT1000 

1 000 Nm* 

1.26:1


* Momenteffekt vid både körning och stillastående.

D13K och D13TC – effekt/vridmoment

Nettovärden enligt EC 582/2011

D13TC – effekt/vridmoment

Nettovärden enligt EC 582/2011
D13TC finns med antingen 460 eller 500 hk effekt. Vridmomentnivåerna är dock högre än i andra D13-motorer. 460 hk‑versionen av D13TC når samma vridmoment som D13-motorn med 540 hk men vid lägre varvtal. Och versionen med 500 hk med I-Save flyttar in i D16-territoriet med 2 800 Nm vid samma låga varvtal.
Detta tack vare Turbo Compound-tekniken, som använder en extra turbin efter turbon för att återanvända överskottsenergi från avgaserna. Denna energi omvandlas till vridmoment direkt på vevaxeln – vilket ger en kraftfull och extremt bränsleeffektiv motor.

 

D13K420 (309 kW) 

 

Max. effekt vid 1 400–1 800 v/min 

420 hk 

Max. moment vid 860–1 400 v/min 

2 100 Nm 

D13K460 (345 kW) 

 

Max. effekt vid 1 400–1 800 v/min 

460 hk 

Max. moment vid 900–1 400 v/min 

2 300 Nm  

D13K460TC (345 kW)

 

Max. effekt vid 1 250–1 600 v/min

460 hk

Högsta vridmoment vid 900–1 300 v/min

2 600 Nm 

D13K500 (368 kW) 

 

Max. effekt vid 1 530–1 800 v/min

500 hk 

Max. moment vid 980–1 270 v/min

2 500 Nm 

D13K500TC (368 kW)

 

Max. effekt vid 1 250–1 600 v/min

500 hk

Högsta vridmoment vid 900–1 300 v/min

2 800 Nm

D13K540 (397 kW) 

 

Max. effekt vid 1 450–1 800 v/min 

540 hk 

Max. moment vid 1 000–1 450 v/min

2 600 Nm 

G13C – effekt/vridmoment

Nettovärden enligt EC 582/2011

G13C420 (309 kW)

 

Max. effekt vid 1 400–1 800 v/min

420 hk

Max. moment vid 1 000–1 400 v/min

2 100 Nm

G13C460 (338 kW)

 

Max. effekt vid 1 700–1 800 v/min

460 hk

Max. moment vid 1 050–1 400 v/min

2 300 Nm

I-Shift

12-stegad split- och rangeväxellåda med automatiskt växlingssystem. I-Shift kan utrustas med kompaktretarder, kraftuttag, nödstyrservopump och oljekylare.

Specifikationer

 

Typ

Högsta växel

Motormoment (Nm)

Godkänd för tågvikt (ton)

AT2412F

Direkt 

2400

44

AT2612F

Direkt 

2600

100

ATO2612F

Överväxel 

2600

100

AT2812F

Direkt 

2800

60

ATO3112F

Överväxel 

3150

100

Specifikationer för I-Shift med dubbelkoppling

 

Typ 

Högsta växel 

Motormoment (Nm)

Godkänd för tågvikt (ton)

SPO2812

Överväxel

2800

80

Bakaxlar

 

Typ 

Axel

Växel

Max. vridmoment (Nm)

Max axel-/boggitryck (ton)

Godkänd för tågvikt (ton)

Enkel reduktion

         

RSS1244B

Solo

Hypoid

2800

12

44

RSS1344C/D

Solo

Hypoid

2600

13

44

RSS1344E

Solo

Hypoid

2800

13

44

RSS1352A

Solo

Hypoid

2800

13

52

RSS1356

Solo

Hypoid

2400/2800

13

56/44

RSS1360

Solo

Hypoid

3550

13

60

RSS1370A/B

Solo

Hypoid

3550

13

70

RTS2370A

Tandem

Hypoid

3550

23

70

RTS2310A

Tandem

Hypoid

3550

23

100

Navreduktion

         

RSH1370F

Solo

Konisk spiralkugg

3550

13

70

RTH2610F

Tandem

Konisk spiralkugg

3550

26

100

RTH3210

Tandem

Konisk spiralkugg

3550

32

100

RTH3312

Tandem

Konisk spiralkugg

3550

33

120

RTH3815

Tandem

Konisk spiralkugg

3550

38

150

Bakaxelutväxlingar

 

RSS1244B RSS1344C/D RSS1344E RSS1352A RSS1356 RSS1360 RSS1370A/B RTS2370A RTS2310A RSH1370F RTH2610F RTH3210G RTH3312B RTH3815
2.31:1 2.31:1* 2.31:1 2.31:1 2.50:1 2.47:1 2.06:1 2.43:1 2.06:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1 4.14:1
2.47:1 2.47:1* 2.47:1 2.47:1 2.64:1 2.64:1 2.17:1 2.57:1 2.17:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1 4.58:1
2.64:1 2.64:1* 2.64:1 2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.31:1 2.83:1 2.31:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1 5.43:1
2.85:1 2.85:1* 2.85:1 2.85:1 3.10:1 3.08:1 2.47:1 3.09:1 2.47:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1 7.22:1
3.08:1 3.08:1* 3.08:1 3.08:1 3.44:1 3.40:1 2.64:1 3.40:1 2.64:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1  
3.36:1 3.36:1* 3.36:1 3.36:1 3.67:1 3.67:1 2.85:1 3.78:1 2.85:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1  
  3.70:1       4.11:1 3.08:1 4.13:1 3.08:1   4.55:1 4.55:1    
  4.11:1         3.40:1** 4.50:1 3.36:1   5.41:1 5.41:1    
  4.63:1         3.67:1** 5.14:1 3.70:1     7.21:1    
  5.29:1         4.11:1** 5.67:1 4.11:1          
  6.17:1           6.17:1 4.63:1          


* För RSS1344D/E
** För RSS1370B

Drivlinekombinationer

 

 

D13K420  

D13K460

D13K500

D13K540

D13K460TC

D13K500TC

G13C420

G13C460

I-Shift

               

AT2412F

       

AT2612F

 

ATO2612F

 

AT2812F

         

   

ATO3112F

         

   

I-Shift Dual Clutch 

               

SP02812 

 

   

Enkelväxlade bakaxlar

               

RSS1244B

RSS1344C/D

RSS1344E

RSS1352A

RSS1356

RSS1360

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Bakaxlar med navreduktion

               

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

   

RTH3312

   

RTH3815

   

Kraftuttag

För drivning av påbyggnadsutrustning finns ett stort urval av kopplingsoberoende och kopplingsberoende kraftuttag.

Kopplingsoberoende kraftuttag

PTER-DIN: Bakmonterat motorkraftuttag för direktdriven hydraulpump.
PTER1400: Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.
PTER-100: Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.

 

Kopplingsberoende kraftuttag
 

PTR-F: Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.
PTR-FL/FH: Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Låg-/medel-/högvarvigt med DIN-anslutning för direktkoppling av en hydraulpump.
PTRD-F: Högvarvigt med medbringaranslutning för direktmonterad kardanaxel.
PTRD-D: Högvarvigt med dubbeldrivning. DIN-anslutning fram och bak för direktanslutning av hydraulpumpar.
PTRD-D1: Högvarvigt med dubbeldrivning. Medbringaranslutet baktill och DIN-anslutet framtill.
PTRD-D2: Högvarvigt med dubbeldrivning bak och enkeldrivning fram. Två medbringaranslutningar bak och en DIN-anslutning fram.

VOLVO FH PÅ NÄRA HÅLL

Specificera den perfekta lastbilen? Din lokala Volvoåterförsäljare hjälper dig gärna på vägen.