Lastvagnar

Drivlinespecifikationer för Volvo FE

Motorer

 

D8K

G9K320

Utsläppsstandard Euro 6 Euro 6

Antal cylindrar

6

6

Slagvolym

7,7 dm3

8,9 dm3

Slaglängd

135 mm

144,5 mm

Cylinderdiameter

110 mm

114 mm

Kompressionsförhållande

17.5:1

12:01

Ekonomivarvtal

1 000–1 700 v/min

1 200–1 700 v/min

Avgasbromseffekt (2 800 v/min)

120 kW (2 800 v/min)

-

Kompressionsbromseffekt (2 800 v/min)

170 kW (2 800 v/min)

-

Oljefilter

1

2

Oljebytesvolym, inklusive filter

25,5 l

27,6 l

Kylsystem, total volym

17 l

12,4 l

Oljebytesintervall
Upp till 120 000 km eller en gång vartannat år med VDS5.

Bränsle
EN 590 (EU-norm) max. 10 ppm svavel.

Motormonterat kraftuttag
Utväxling 1:1, 600 Nm vridmoment vid både körning och stillastående.

Biodieselutförande
D8K320 finns även för biodieseldrift (B100), certifierad enligt Euro 6. Mer information om serviceintervall kan du få av din Volvoåterförsäljare.

Motormonterat kraftuttag

  Effektuttag Utväxling
PTER-DIN 600 Nm* 1:1
PTER-1400 600 Nm* 1:1
PTER-100 600 Nm* 1:1

* Effektuttag vid både körning och stillastående. Med AT2412 högsta vridmoment under körning = 150 Nm.

D8K – EFFEKT/VRIDMOMENT

Nettovärden enligt: EC 582/2011

 

­ D8K250 (184 kW)

 

Max. effekt vid 2 100 v/min

250 hk

Max. moment vid 900–1 700 v/min

950 Nm

D8K280 (206 kW)

 

Max. effekt vid 2 100 v/min

280 hk

Max. moment vid 950–1 700 v/min

1 050 Nm

D8K320 (235 kW)

 

Max. effekt vid 2 100 v/min

320 hk

Max. moment vid 1 050–1 600 v/min

1 200 Nm

D8K350 (258 kW)

 

Max. effekt vid 2 200 v/min

350 hk

Max. moment vid 1 200–1 600 v/min

1 400 Nm

G9K320 – EFFEKT/VRIDMOMENT

Nettovärden enligt: EC 582/2011

G9K320

 

Max. effekt vid 2 000–2 100 v/min

320 hk (239 kW)

Max. moment vid 1 300–1 400 v/min

1 356 Nm

I-Shift

12-stegad split- och rangeväxellåda med automatiskt växlingssystem. I-Shift kan utrustas med en kompaktretarder, kraftuttag och oljekylare.

I-Shift

Typ Högsta växel Motormoment (Nm) Godkänd för tågvikt (ton)
AT2412G Direkt 2400 44

Manuella växellådor

De manuella växellådorna drivs med servoassistans. Den korta växelspaken, som är integrerad i instrumentpanelen, är vibrationsfri, och växelspakens rörelser är korta och precisa. Växellådorna kan beställas med kraftuttag.

Manuella växellådor

Typ

Högsta växel

Motormoment (Nm)

Godkänd för tågvikt (ton)

ZTO1006

6

1050

32

ZTO1109

9

1200

44

Automatväxellådor

Automatväxellådan ger utmärkta startegenskaper och mjuka växlingar som täcker hela hastighetsområdet. Växellådan manövreras via tryckknappar på instrumentpanelen. Den kan beställas med kraftuttag.

Automatväxellådor

Typ

Högsta växel

Motormoment (Nm)

Godkänd för tågvikt (ton)

AL306

6

1300

32

Bakaxlar

Typ

Axel

Växel

Max. vridmoment (Nm)

Max axel-/boggitryck (ton)

Godkänd för tågvikt (ton)

Enkel reduktion

 

 

 

 

 

RSS1344C

Solo

Hypoid

2800

13

44

RSS1344C Solo Hypoid 2600 13 44

RTS2370A

Tandem

Hypoid

3550

23

70

Navreduktion

 

 

 

 

 

RSH1370F

Solo

Spiralkugg

3550

13

70

RTH2180C

Tandem

Hypoid

1200

21

80

Bakaxelutväxlingar

RSS1344C RTS2370A RSH1370F RTH2180D RS1344E
2.64:1 3.09:1 3.76:1 2.63:1 2.47:1
2.85:1 3.40:1 4.12:1 2.94:1 2.64:1
3.08:1 3.78:1 4.55:1 3.13:1 2.85:1
3.36:1 4.13:1 4.67:1 3.33:1 3.08:1
3.70:1 4.50:1 5.41:1 3.57:1 3.36:1
4.11:1 5.14:1 6.18:1 3.85:1  
4.63:1 5.67:1 7.21:1 4.17:1  
5.29:1 6.17:1      
6.17:1        

Drivlinekombinationer

  D8K250 D8K280 D8K320 D8K350 G9K320
Växellådor          
AT2412G  
ZTO1006      
ZTO1109    
AL306
Enkelväxlade bakaxlar          
RSS1344C
RSS1344E  
RTS2370A    
Bakaxlar med navreduktion          
RSH1370F
RTH2180D      

Kraftuttag

För drivning av påbyggnadsutrustning finns ett stort urval av kopplingsoberoende och kopplingsberoende kraftuttag.

Motormonterat

PTER-DIN
Bakmonterat motorkraftuttag för direktdriven hydraulpump.

PTER1400
Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.

PTER100
Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.

Växellådsmonterat

PTR-HF/FH/ZF
Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.

PTR-HP/PH/ZF
Pumpanslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.

PTRD-D1D
Dubbeldrivning med pumpanslutningsfäste och flänsanslutningsfäste.

Volvo FE på nära håll

Specificera den perfekta lastbilen? Din lokala Volvoåterförsäljare hjälper dig gärna på vägen.