Alla effektnivåer av D8K-motorn är certifierade för syntetdiesel (HVO). En variant av D8K 320-motorn drivs av ren biodiesel (B100) och är Euro 6-certifierad. Den är perfekt för dig som vill ha ett miljövänligare alternativ och ta del av eventuella skattelättnader.
|
D8K |
G9K320 |
---|---|---|
Antal cylindrar |
6 |
6 |
Slagvolym |
7,7 dm3 |
8,9 dm3 |
Slaglängd |
135 mm |
144,5 mm |
Cylinderdiameter |
110 mm |
114 mm |
Kompressionsförhållande |
17.5:1 |
12:1 |
Ekonomivarvtal |
1 000–1 700 v/min |
1 200–1 700 v/min |
Avgasbromseffekt (2 800 v/min) |
120 kW |
- |
Kompressionsbromseffekt (2 800 v/min) |
170 kW |
- |
Oljefilter |
1 |
2 |
Oljebytesvolym, inklusive filter |
25,5 l |
27,6 l |
Kylsystem, total volym |
17 l |
12,4 l |
Oljebytesintervall
Upp till 100 000 km eller en gång vartannat år med VDS4 och VDS4.5.
Bränsle
EN 590 (EU-norm) max. 10 ppm svavel.
Motormonterat kraftuttag
Utväxling 1:1, 600 Nm vridmoment vid både körning och stillastående.
Biodieselutförande
D8K320 finns även för biodieseldrift (B100), certifierad enligt Euro 6. Mer information om serviceintervall kan du få av din Volvoåterförsäljare.
Nettovärden enligt: EC 582/2011
D8K250 (184 kW) |
|
---|---|
Max. effekt vid 2 100 v/min |
250 hk |
Max. moment vid 900–1 700 v/min |
950 Nm |
D8K280 (206 kW) |
|
Max. effekt vid 2 100 v/min |
280 hk |
Max. moment vid 950–1 700 v/min |
1 050 Nm |
D8K320 (235 kW) |
|
Max. effekt vid 2 100 v/min |
320 hk |
Max. moment vid 1 050–1 600 v/min |
1 200 Nm |
D8K350 (258 kW) |
|
Max. effekt vid 2 200 v/min |
350 hk |
Max. moment vid 1 200–1 600 v/min |
1 400 Nm |
Nettovärden enligt: EC 582/2011
G9K320 |
|
Max. effekt vid 2 000–2 100 v/min |
320 hk (239 kW) |
Max. moment vid 1 300–1 400 v/min |
1 356 Nm |
I-Shift är Volvos automatiserade växellåda för alla användningsområden. Den både ökar förarkomforten och minskar bränsleförbrukningen tack vare sin snabba växling. Den kan utrustas med kraftuttag eller nödstyrservopump. För vissa användningsområden finns det en extra växellådsoljekylare. I-Shift manövreras med spaken bakom ratten.
Bas (TP-BAS)
Basprogramvaran som passar de flesta transportbehov.
Distribution & anläggning (TP-DICON)
Förbättrad prestanda för mer krävande situationer, till exempel vid manövrering där det är trångt.
Bränsleekonomi (TP-FUEC)
Optimerar körningen för att få den bästa bränsleekonomin.
Funktioner |
TP-BAS |
TP-DICON |
TP-FUEC |
---|---|---|---|
Växlingsstrategi bas |
● |
● |
● |
Växlingsstrategi prestanda |
● |
● |
● |
Växelval vid motorbroms |
● |
● |
● |
Oljetemperaturövervakning |
● |
● |
● |
Utökad växlingsstrategi |
|
● |
● |
Lågfartsfunktioner |
|
● |
● |
I-Roll frihjulsfunktion |
|
|
● |
Spärr/aktivering av kick-down |
|
|
● |
Ytterligare tillval |
|
|
|
Utökade kraftuttagsfunktioner |
● |
● |
● |
Förbättrade växlingsfunktioner, med kickdown |
● |
● |
● |
De manuella växellådorna drivs med servoassistans. Den korta växelspaken, som är placerad på tunneln, är vibrationsfri, och dess rörelser är korta och precisa. Automatväxellådan manövreras via tryckknappar. Alla växellådor kan beställas med kraftuttag.
Typ |
|
Antal växlar |
Max. vridmoment |
Godkänd för tågvikt |
D8K250 |
D8K280 |
D8K320 |
D8K350 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AL306 |
Automatisk |
6 |
1 300 Nm |
32 ton |
● |
● |
● |
● |
Typ |
|
Antal växlar |
Max. vridmoment |
Godkänd för tågvikt |
D8K250 |
D8K280 |
D8K320 |
D8K350 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ZTO1006 |
Manuell |
6 |
1 050 Nm |
32 ton |
● |
● |
|
|
ZTO1109 |
Manuell |
9 |
1 200 Nm |
44 ton |
● |
● |
● |
● |
Typ |
|
Antal växlar |
Max. vridmoment |
Godkänd för tågvikt |
D8K250 |
D8K280 |
D8K320 |
D8K350 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AL306 |
Automatisk |
6 |
1 300 Nm |
32 ton |
● |
● |
● |
● |
Typ |
Axel- |
Växel |
Max. vridmoment |
Max. axeltryck |
Godkänd för tågvikt |
---|---|---|---|---|---|
Enkel reduktion |
|
|
|
|
|
RSS1344C |
Solo |
Hypoid |
2 600 Nm |
13 ton |
44 ton |
RTS2370A |
Tandem |
Hypoid |
3 550 Nm |
23 ton |
70 ton |
Navreduktion |
|
|
|
|
|
RSH1370F |
Solo |
Spiralkugg |
3 550 Nm |
13 ton |
70 ton |
RTH2180C |
Tandem |
Hypoid |
1 200 Nm |
21 ton |
80 ton |
RSS1344C |
RTS2370A |
RSH1370F |
RTH2180C |
---|---|---|---|
2.64:1 |
3.09:1 |
3.76:1 |
2.96:1 |
2.85:1 |
3.40:1 |
4.12:1 |
3.08:1 |
3.08:1 |
3.78:1 |
4.55:1 |
3.22:1 |
3.36:1 |
4.13:1 |
4.67:1 |
3.36:1 |
3.70:1 |
4.50:1 |
5.41:1 |
3.52:1 |
4.11:1 |
5.14:1 |
6.18:1 |
3.70:1 |
4.63:1 |
5.67:1 |
7.21:1 |
3.89:1 |
5.29:1 |
6.17:1 |
|
4.12:1 |
6.17:1 |
|
|
4.35:1 |
|
|
|
4.62:1 |
|
|
|
4.82:1 |
|
|
|
5.12:1 |
|
|
|
5.43:1 |
|
|
|
5.86:1 |
|
|
|
6.31:1 |
|
PTO-variant |
Typ |
Utväxling |
Max. vridmoment (Nm) |
Rotationsriktning |
---|---|---|---|---|---|
ZTO1006 |
PTR-ZF4 |
Fläns |
1:1.699 |
320 |
Samma |
|
PTR-ZF5 |
Pump |
1:1.699 |
320 |
Samma |
|
PTR-FH5 |
Fläns |
1:0.963 |
450 |
Samma |
|
PTR-PH4 |
Pump |
1:0.963 |
450 |
Samma |
|
|
|
|
|
|
ZTO1109 |
PTR-ZF2 |
Fläns |
1:1.903 |
410 |
Samma |
|
PTR-ZF3 |
Pump |
1:1.903 |
410 |
Samma |
|
PTR-FH1 |
Fläns |
1:0.970 |
800 |
Motsatt |
|
PTR-PH1 |
Pump |
1:0.970 |
800 |
Motsatt |
|
PTR-FH2 |
Fläns |
1:1.253 |
430 |
Samma |
|
PTR-PH2 |
Pump |
1:1.253 |
430 |
Samma |
|
PTR-FH5 |
Fläns |
1:1.778 |
450 |
Samma |
|
PTR-PH4 |
Pump |
1:1.778 |
450 |
Samma |
|
PTRA-PH1* |
Pump |
1:0.970 |
600 |
Motsatt |
|
PTRA-PH2* |
Pump |
1:1.253 |
430 |
Samma |
|
|
|
|
|
|
AT2412F |
PTRD-D1D (TPTT730) |
Fläns |
1:1.292–1.645 |
730 |
Motsatt |
|
PTRD-D1D (TPTT730) |
Pump |
1:1.292–1.645 |
730 |
Samma |
|
PTRD-D1D (TPTT870) |
Fläns |
1:1.040–1.325 |
870 |
Motsatt |
|
PTRD-D1D (TPTT870) |
Pump |
1:1.040–1.325 |
870 |
Samma |
|
PTR-FH1 |
Fläns |
1:0.705–0.897 |
1000 |
Motsatt |
|
PTR-PH1 |
Pump |
1:0.705–0.897 |
1000 |
Motsatt |
|
PTR-FH2 |
Fläns |
1:0.910–1.159 |
430 |
Samma |
|
PTR-PH2 |
Pump |
1:0.910–1.159 |
430 |
Samma |
|
|
|
|
|
|
AL306 |
PR-HP4T |
Pump |
1:1.401 |
400 |
Samma |
|
PR-HP4TL |
Pump |
1:1.139 |
400 |
Samma |
|
PR-HP6TH |
Pump |
1:1.401 |
600 |
Samma |
|
PR-HP6TL |
Pump |
1:1.139 |
600 |
Samma |
|
|
|
|
|
|
D8K |
PTER1400 |
Fläns |
1:1.000 |
600** |
Motsatt |
|
PTER-DIN |
Pump |
1:1.000 |
600** |
Motsatt |
|
PTER-100 |
Fläns |
1:1.000 |
600** |
Motsatt |
*Extra kraftuttag för PTR-ZF2/ZF3 som tillval
**Med AT2412F, högsta vridmoment under körning = 150 Nm