|
D8K |
G9K320 |
---|---|---|
Utsläppsstandard | Euro 6 | Euro 6 |
Antal cylindrar |
6 |
6 |
Slagvolym |
7,7 dm3 |
8,9 dm3 |
Slaglängd |
135 mm |
144,5 mm |
Cylinderdiameter |
110 mm |
114 mm |
Kompressionsförhållande |
17.5:1 |
12:01 |
Ekonomivarvtal |
1 000–1 700 v/min |
1 200–1 700 v/min |
Avgasbromseffekt (2 800 v/min) |
120 kW (2 800 v/min) | - |
Kompressionsbromseffekt (2 800 v/min) |
170 kW (2 800 v/min) | - |
Oljefilter |
1 |
2 |
Oljebytesvolym, inklusive filter |
25,5 l |
27,6 l |
Kylsystem, total volym |
17 l |
12,4 l |
Oljebytesintervall
Upp till 120 000 km eller en gång vartannat år med VDS5.
Bränsle
EN 590 (EU-norm) max. 10 ppm svavel.
Motormonterat kraftuttag
Utväxling 1:1, 600 Nm vridmoment vid både körning och stillastående.
Biodieselutförande
D8K320 finns även för biodieseldrift (B100), certifierad enligt Euro 6. Mer information om serviceintervall kan du få av din Volvoåterförsäljare.
Effektuttag | Utväxling | |
---|---|---|
PTER-DIN | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-1400 | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-100 | 600 Nm* | 1:1 |
* Effektuttag vid både körning och stillastående. Med AT2412 högsta vridmoment under körning = 150 Nm.
Nettovärden enligt: EC 582/2011
D8K250 (184 kW) |
|
---|---|
Max. effekt vid 2 100 v/min |
250 hk |
Max. moment vid 900–1 700 v/min |
950 Nm |
D8K280 (206 kW) |
|
Max. effekt vid 2 100 v/min |
280 hk |
Max. moment vid 950–1 700 v/min |
1 050 Nm |
D8K320 (235 kW) |
|
Max. effekt vid 2 100 v/min |
320 hk |
Max. moment vid 1 050–1 600 v/min |
1 200 Nm |
D8K350 (258 kW) |
|
Max. effekt vid 2 200 v/min |
350 hk |
Max. moment vid 1 200–1 600 v/min |
1 400 Nm |
Nettovärden enligt: EC 582/2011
G9K320 |
|
---|---|
Max. effekt vid 2 000–2 100 v/min |
320 hk (239 kW) |
Max. moment vid 1 300–1 400 v/min |
1 356 Nm |
Typ | Högsta växel | Motormoment (Nm) | Godkänd för tågvikt (ton) |
---|---|---|---|
AT2412G | Direkt | 2400 | 44 |
De manuella växellådorna drivs med servoassistans. Den korta växelspaken, som är integrerad i instrumentpanelen, är vibrationsfri, och växelspakens rörelser är korta och precisa. Växellådorna kan beställas med kraftuttag.
Typ |
Högsta växel |
Motormoment (Nm) |
Godkänd för tågvikt (ton) |
---|---|---|---|
ZTO1006 |
6 |
1050 |
32 |
ZTO1109 |
9 |
1200 |
44 |
Automatväxellådan ger utmärkta startegenskaper och mjuka växlingar som täcker hela hastighetsområdet. Växellådan manövreras via tryckknappar på instrumentpanelen. Den kan beställas med kraftuttag.
Typ |
Högsta växel |
Motormoment (Nm) |
Godkänd för tågvikt (ton) |
---|---|---|---|
AL306 |
6 |
1300 |
32 |
Typ |
Axel |
Växel |
Max. vridmoment (Nm) |
Max axel-/boggitryck (ton) |
Godkänd för tågvikt (ton) |
---|---|---|---|---|---|
Enkel reduktion |
|
|
|
|
|
RSS1344C |
Solo |
Hypoid |
2800 |
13 |
44 |
RSS1344C | Solo | Hypoid | 2600 | 13 | 44 |
RTS2370A |
Tandem |
Hypoid |
3550 |
23 |
70 |
Navreduktion |
|
|
|
|
|
RSH1370F |
Solo |
Spiralkugg |
3550 |
13 |
70 |
RTH2180C |
Tandem |
Hypoid |
1200 |
21 |
80 |
RSS1344C | RTS2370A | RSH1370F | RTH2180D | RS1344E |
---|---|---|---|---|
2.64:1 | 3.09:1 | 3.76:1 | 2.63:1 | 2.47:1 |
2.85:1 | 3.40:1 | 4.12:1 | 2.94:1 | 2.64:1 |
3.08:1 | 3.78:1 | 4.55:1 | 3.13:1 | 2.85:1 |
3.36:1 | 4.13:1 | 4.67:1 | 3.33:1 | 3.08:1 |
3.70:1 | 4.50:1 | 5.41:1 | 3.57:1 | 3.36:1 |
4.11:1 | 5.14:1 | 6.18:1 | 3.85:1 | |
4.63:1 | 5.67:1 | 7.21:1 | 4.17:1 | |
5.29:1 | 6.17:1 | |||
6.17:1 |
D8K250 | D8K280 | D8K320 | D8K350 | G9K320 | |
---|---|---|---|---|---|
Växellådor | |||||
AT2412G | ● | ● | ● | ● | |
ZTO1006 | ● | ● | |||
ZTO1109 | ● | ● | ● | ||
AL306 | ● | ● | ● | ● | ● |
Enkelväxlade bakaxlar | |||||
RSS1344C | ● | ● | ● | ● | ● |
RSS1344E | ● | ● | ● | ● | |
RTS2370A | ● | ● | ● | ||
Bakaxlar med navreduktion | |||||
RSH1370F | ● | ● | ● | ● | ● |
RTH2180D | ● | ● |
PTER-DIN
Bakmonterat motorkraftuttag för direktdriven hydraulpump.
PTER1400
Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.
PTER100
Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.
PTR-HF/FH/ZF
Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.
PTR-HP/PH/ZF
Pumpanslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.
PTRD-D1D
Dubbeldrivning med pumpanslutningsfäste och flänsanslutningsfäste.