Drivlinespecifikationer för Volvo FMX

• Motorer
• I-Shift
• Programvarupaket till I-Shift
• Manuella växellådor
• Powertronic

• Bakaxlar
• Bakaxelutväxlingar
• Drivlinekombinationer
• Kraftuttag

Motorer

  D11K D13K
Antal cylindrar 6 6
Slagvolym 10,8 dm³ 12,8 dm³
Slaglängd 152 mm 158 mm
Cylinderdiameter 123 mm 131 mm
Kompressionsförhållande 17.0:1 17.0:1
Ekonomivarvtal 950–1 400 v/min 900–1 400 v/min
Avgasbromseffekt (2 400 v/min) 160 kW (2 300 v/min) 200 kW
VEB-effekt (2 400 v/min) 290 kW  
VEB tillval  
Effekt VEB+   (2 300 v/min) 375 kW
VEB+   tillval
Oljefilter 2 fullflödes, 1 bypass 2 fullflödes, 1 bypass
Oljebytesvolym, inklusive filter 36 l 33 l
Kylsystem, total volym 36 l 38 l

Bränsle

Endast svavelfritt bränsle (EN590, max. 10 ppm svavel).

  

Motormonterat kraftuttag

  Effektuttag Utväxling
EPTT650 650 Nm* 1.26:1
EPTT1000 1 000 Nm* 1.26:1
* Effektuttag vid både körning och stillastående.
D11K – effekt/vridmoment

D11K – effekt/vridmoment

Nettovärden enligt: EC 582/2011

D11K330 (243 kW)  
Max. effekt vid 1 600–1 900 v/min 330 hk
Max. moment vid 950–1 400 v/min 1 600 Nm
   
D11K370 (273 kW)  
Max. effekt vid 1 600–1 900 v/min 370 hk
Max. moment vid 950–1 400 v/min 1 750 Nm
   
D11K410 (302 kW)  
Max. effekt vid 1 600–1 900 v/min 410 hk
Max. moment vid 1 000–1 400 v/min 1 950 Nm
   
D11K450 (332 kW)  
Max. effekt vid 1 600–1 900 v/min 450 hk
Max. moment vid 1 000–1 400 v/min 2 150 Nm
D13K – Effekt/vridmoment

D13K – Effekt/vridmoment

Nettovärden enligt: EC 582/2011

D13K420 (309 kW)  
Max. effekt vid 1 400–1 800 v/min 420 hk
Max. moment vid 860–1 400 v/min 2 100 Nm
   
D13K460 (338 kW)  
Max. effekt vid 1 400–1 800 v/min 460 hk
Max. moment vid 900–1 400 v/min 2 300 Nm
   
D13K500 (368 kW)  
Max. effekt vid 1 400–1 800 v/min 500 hk
Max. moment vid 1 000–1 400 v/min 2 500 Nm
   
D13K540 (397 KW)  
Max. effekt vid 1 450–1 800 v/min 540 hk
Max. moment vid 1 000–1 450 v/min 2 600 Nm
I-Shift

12-stegad split- och rangeväxellåda med automatiskt växlingssystem. I-Shift kan utrustas med kompaktretarder, kraftuttag, nödstyrservopump och oljekylare.

Specifikationer

Typ
Högsta växel
Motormoment
Godkänd för tågvikt:
AT2412F Direkt 2 400 Nm 44 ton
AT2612F Direkt 2 600 Nm 100 ton
ATO2612F Överväxel 2 600 Nm 100 ton

Programvarupaket för I-Shift

Basutförandet (TP-BAS)
TP-BAS är det programpaket som levereras som standard till I-Shift och innehåller växellådans grundfunktioner för allroundkörning.

I-Shift-växlingsprogramvaran för distribution (TP-DIST)
TP-DIST anpassar växellådans funktion för de specifika förhållandena inom distributionssegmentet. I programpaketet ingår funktioner som förbättrar manövrerbarheten vid start från stillastående, under manövrering och vid körning i låg hastighet.

I-Shift-växlingsprogramvaran för anläggningstransport (TP-CON)
TP-CON anpassar växellådans funktion för de specifika förhållandena inom anläggningssegmentet. I programpaketet ingår funktioner som förbättrar manövrerbarheten vid start från stillastående, under manövrering och vid körning i låg hastighet. Den här programvaran kan också hantera tuffare vägförhållanden.

I-Shift-växlingsprogramvaran för fjärrtransport (TP-LONG)
TP-LONG innehåller intelligenta funktioner som minimerar bränsleförbrukningen. Programpaketet är idealiskt för fjärrtransporter där bränsleekonomin har särskilt stor betydelse. I paketet ingår I-Roll-funktionen.

Tunga transporter (TP-HD)
TP-HD optimerar I‑Shift för tunga transporter med höga tågvikter (> 85 ton). Oavsett tågvikt kan föraren alltid optimera körbarheten genom att välja eller avaktivera läget för tunga transporter och aktivera fjärrtransportläget. Funktionerna i programpaketet ger även
fördelar när lastbilen drar flera släp.

Programvarupaket för I-Shift

Utföranden TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
Grundläggande kraftuttagsfunktioner (APF-BAS)
Förbättrade kraftuttagsfunktioner (APF-ENH) o o o o o
Växelval vid motorbroms (AMSO-BAS)
Förbättrade växlingsfunktioner med kickdown (AMSO-AUT) o o o
Grundläggande transportanpassade funktioner (AVO-BAS)
Förbättrad prestanda – dåliga vägar (AVO-ENH) o o o
Växlingsstrategi bas
Växlingsstrategi prestanda
Oljetemperaturövervakning
Koppling vid tung start
I-Roll frihjulsfunktion (•)
Smart farthållarfunktion (•)
Lågfartsfunktioner
Förbättrad växlingsstrategi (tågvikt ≤ 85 ton)
Växlingsstrategi tungdragare (85 ton < tågvikt ≤ 180 ton)
Ultralåg krypväxel* (ASO-ULC) o o o
Krypväxel* (ASO-C) o o o
Backväxel med flera hastigheter* (ARSO-MSR) o o o
Användning av GPS-data i I-See (PVT-BAS) o o
Användning av GPS-data i I-See (PVT-EXT) o o
• Standard (•) Funktionen kan användas när TP-LONG är aktiverad. o Tillval – Ej tillgängligt
*Endast AT2612F, ATO2612F, ARSO-MSR kräver ASO-ULC eller ASO-C.
**Endast AT2612F och ATO2612F

Förklaring av I-shift-funktioner

Växlingsstrategi bas
Automatiskt val av rätt startväxel (1:an–6:an). Valet av startväxel beror på bruttovikten och vägens lutning.

Växlingsstrategi prestanda
Ger snabbare och smidigare växling tack vare intelligent användning av motorbromsen, fordonets koppling och en särskild transmissionsbroms.

Växelval vid motorbroms
Ger föraren möjlighet att justera växlingen via växelspakens knappar vid motorbromsning i automatläge.

Oljetemperaturövervakning
Visar växellådsoljans temperatur på informationsdisplayen.

Utökad växlingsstrategi
Underlättar start och snäv manövrering genom samverkan med EBS och ECS. Maximerar VEB/VEB+-retarderns bromseffekt genom att rätt växel läggs i automatiskt så att motorn går på höga varvtal. Vid växling under motorbromsning aktiveras hjulbromsarna för att kompensera för förlust av bromsmomentet.

Lågfartsfunktioner
Optimerar växlingen och EBS-funktionerna för manövrering i låga hastigheter. Säkerställer bland annat att start-i-backe-funktionen aktiveras enbart i uppförsbackar.

I‑Roll
Automatisk in- och urkoppling av en frihjulsfunktion för att minska bränsleförbrukningen. I-Roll används när varken motoreffekt eller motorbroms krävs, till exempel på plana vägar.

Smart farthållarfunktion
Samverkar med fordonets bromsfarthållare och ser till att tillsatsbromsarna inte aktiveras i onödan. På så sätt kan frihjulsfunktionen utnyttjas i ännu högre grad.

I‑See
En smart del av I-Shift-programvaran som kan lagra topografidata och använda den för att spara bränsle och optimera körkomforten. Informationen sparas i en databas som alla I-See-användare har tillgång till. Om du beställer I-See ingår också farthållaren I-Cruise. (I-Cruise kan dessutom beställas separat.)

Växlingsstrategi tungdragare
Optimerar växelvalet för höga tågvikter (85–180
ton).

Ytterligare tillval

Utökade kraftuttagsfunktioner
Flera funktioner som underlättar användningen av kraftuttag.

Förbättrade växlingsfunktioner, med kickdown
Ger föraren möjlighet att justera växlingen via växelspakens knappar vid start och i automatläge. Kickdown-funktionen ser till att rätt växel läggs i för maximal acceleration.

Utökade prestanda – dåliga vägar
Flera funktioner som justerar växlingen och underlättar start och körning i dåliga vägförhållanden och kuperad terräng.

Powertronic

Helautomatisk växellåda med momentomvandlare och oljekylare. Växlar helt utan effektförlust. Powertronic kan redan på fabriken utrustas med kraftuttag, integrerad retarder och nödstyrservopump.

Powertronic

Typ Högsta växel Motormoment (Nm) Godkänd för tågvikt (ton)
PT2106 Direkt 2100 44
PT2606 Direkt 2600 60

Powertronic, integrerade körprogram

Ekonomi

Avsett för optimal bränsleekonomi. Växlingar görs vid de mest ekonomiska varvtalen.

Prestanda

Används när du har behov av extra motoreffekt. Växlar upp och ned på högre motorvarvtal.

Manuella växellådor

14-växlad manuell split- och rangeväxellåda med två krypväxlar och tolv synkroniserade framåtväxlar plus fyra backväxlar. Vajerdrift ger korta och distinkta växelspaksrörelser och eliminerar vibrationer i växelspaken. Patenterad synkronisering med servofunktion innebär låga växlingskrafter. Växellådorna kan utrustas med kompaktretarder, kraftuttag, nödstyrservopump och oljekylare.

Manuella växellådor

Typ Högsta växel Motormoment (Nm) Godkänd för tågvikt (ton)
VT2009B Direkt 2000 60
VT2214B Direkt 2200 100
VTO2214B Överväxel 2200 100
VT2514B Direkt 2500 100
VTO2514B Överväxel 2500 100
VT2814B Direkt 2800 100
VTO2814B Överväxel 2800 100

Bakaxlar

Typ Axel- Växel Max. vridmoment (Nm) Max axel-/boggitryck (ton) Godkänd för tågvikt (ton)
Enkel reduktion          
RSS1344C/D Solo Hypoid 2600 13 44
RSS1356 Solo Hypoid 2400/2800 13 56/44
RSS1360 Solo Hypoid 3550 13 60
RTS2370A Tandem Hypoid 3550 23 70
           
Navreduktion          
RSH1365 Solo Spiralkugg 2400 13 65
RSH1370F Solo Konisk spiralkugg 3550 13 70
RTH2610F Tandem Konisk spiralkugg 3550 26 100
RTH3210F Tandem Konisk spiralkugg 3550 32 100
RTH3312 Tandem Konisk spiralkugg 3550 33 120
           

Bakaxelutväxlingar

RSS1344C/D RSS1356 RSS1360 RTS2370A RSH1365 RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
2.31:1* 2.50:1 2.47:1 2.43:1

3.61:1

3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
2.47:1* 2.64:1 2.64:1 2.57:1

3.76:1

3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.83:1

4.12:1

3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
2.85:1 3.10:1 3.08:1 3.09:1 4.55:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
3.08:1 3.44:1 3.40:1 3.40:1   4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
3.36:1 3.67:1 3.67:1 3.78:1   5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1
3.70:1   4.11:1 4.13:1     4.55:1 4.55:1  
4.11:1     4.50:1     5.41:1 5.41:1  
4.63:1     5.14:1       7.21:1  
5.29:1     5.67:1          
      6.17:1          
* För RSS1344D.

Drivlinekombinationer

  D11K330 D11K370 D11K410 D11K450 D13K420 D13K460 D13K500 D13K540
Manuell växellåda                
VT2009B          
VT2214B    
VTO2214B    
VT2514B        
VTO2514B        
VT2814B              
VTO2814B              
                 
Powertronic                
PT2106        
PT2606        
                 
I-Shift                
AT2412F    
AT2612F
ATO2612F
                 
Enkelväxlade bakaxlar                
RSS1344C
RSS1344D
RSS1356
RSS1360
RTS2370A
                 
Bakaxlar med navreduktion                
RSH1365  
RSH1370F
RTH2610F
RTH3210F
RTH3312
                 
Drivande framaxel/distributionsväxellåda                
FAA11/FAA21/V2501TB

Kraftuttag

MOTORMONTERAT

PTER-DIN
Bakmonterat motorkraftuttag för direktdriven hydraulpump.

PTER1400
Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.

PTER100
Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.

VÄXELLÅDSMONTERAT

PTR-F
Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.

PTR-FL/FH
Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
Låg-/medel-/högvarvigt med DIN-anslutning för direktkoppling av en hydraulpump.

PTRD-F
Högvarvigt med medbringaranslutning för direktmonterad kardanaxel.

PTRD-D
Högvarvigt med dubbeldrivning. DIN-anslutning fram och bak för direktanslutning av hydraulpumpar.

PTRD-D1
Högvarvigt med dubbeldrivning. Medbringaranslutet baktill och DIN-anslutet framtill.

PTRD-D2
Högvarvigt med dubbeldrivning bak och enkeldrivning fram. Två medbringaranslutningar bak och en DIN-anslutning fram.  

Ladda ned

Drivlinespecifikationer

Ladda ned de fullständiga drivlinespecifikationerna som PDF.

Ladda ned(PDF, 4.2 MB)
Sök efter en återförsäljare

Volvo FMX på nära håll

Specificera den perfekta lastbilen? Din lokala Volvoåterförsäljare hjälper dig gärna på vägen.

Sök efter en återförsäljare