Tuffa driftförhållanden är ingen match för Volvo FMX

Extrem framkomlighet

När vägen är täckt av lera eller sand måste du vara i rörelse om du vill slippa problem. Och det ser den automatiska framhjulsdriften (ATC) till att du gör. Funktionen aktiverar och inaktiverar framhjulsdriften efter behov. Volvo Dynamic Steering gör det enkelt att styra och kompenserar för gupp och ojämnheter i vägen.

ATC ger alla fördelarna med en valbar drivande framaxel samtidigt som den är lika praktisk som ett permanent system.

Jonas Odermalm

Chef för anläggningssegmentet, Volvo Lastvagnar

Den automatiska framhjulsdriften hjälper dig när det blir tufft

Inga kompromisser

Med en drivande framaxel kör du inte fast. Men när den är aktiverad försämras manövrerbarheten. Den automatiska framhjulsdriften ger dig det bästa av två världar, till skillnad från permanent allhjulsdrivna system. När den drivande framaxeln är inkopplad har du alltid tillräckligt med dragförmåga. Och när den är urkopplad (vilket den oftast är) förbättras lastbilens manövrerbarhet.

Upptäck automatisk framhjulsdrift
Volvo Dynamic Steering: ger dig större kontroll – enklare

Styr med ett finger

När det kör ihop sig under hjulen är du glad att du har Volvo Dynamic Steering. Den smarta tekniken ger dig upp till 85 procent mer styrkraft och kompenserar för ojämnheter i vägen. I stället för att slita och dra i ratten kan du luta dig tillbaka och njuta av den sköna och stabila färden.

Fler anledningar att älska Volvo Dynamic Steering
Tandemaxellyft

Lyft axeln – Snävare svängar

Tandemaxellyften gör det möjligt att koppla ur och höja en av drivaxlarna. När axeln är upphöjd beter sig lastbilen på samma sätt som en 4x2 eller en 6x2, vilket resulterar i snävare svängradie och betydligt bättre manövrering. Dessutom minskar bränsleförbrukningen med upp till 3 procent.

Läs mer om tandemaxellyften
Volvo FMX har en imponerande markfrigång när den är fullastad

Branta backar och djupa diken

Vi har flyttat den drivande framaxeln 100 millimeter längre fram för att ge lastbilen en bättre frigångsvinkel. Dessutom har vi gjort konstruktionen (från kronhjul och pinjong till lager) kraftigare och mer strömlinjeformad. Vi har även byggt in parallellstaget bakom axeln, så att det robusta axelhuset utgör lastbilens lägsta punkt, och förbättrat markfrigången vid full last.

Sök efter en återförsäljare

Nöjd dig inte med att tro på vad vi säger

Upplev den extrema framkomligheten – besök din lokala Volvoåterförsäljare.

Sök efter en återförsäljare