Livetest av markfrigången hos Volvo FMX

Videon The Technician

Förbättrad markfrigång för Volvo FMX

Förbättrad markfrigång

Fjäderbalkar. Luftbälgar. Krängningshämmare. Komponenter som traditionellt sitter under axeln – precis i skottlinjen för stenar. Men inte nu längre. Vi har vänt upp och ned på luftfjädringen och placerat den ovanpå drivaxeln. Resultatet? Bladfjädringens markfrigång förenad med luftfjädringens komfort och effektivitet.

Kort tippöverhäng på Volvo FMX

Kortare överhäng

Med den nya fjädringskonstruktionen finns det inget bakom bakaxeln som är i vägen vid tippning. Du kan därför tippa direkt ned i en asfaltsläggare.  

Luftfjädringen minskar vibrationerna och gör körningen behagligare

Bättre dragförmåga, mindre vibrationer

Det optimerade bakaxeltrycket på alla axlar ger bättre dragförmåga. Och du kan förbättra dragförmågan ytterligare genom att justera axeltrycksfördelningen manuellt. Luftfjädringen gör dessutom att lastbilen vibrerar mindre. Tack vare den ökade komforten och snitthastigheten ökar även produktiviteten (5–10 km/h i våra tester). Och när vibrationerna minskar förbättras även tillgängligheten.

Krängningshämmarna i mitten av boggin ökar stabiliteten

Krängningshämmare i mitten av boggin

De förbättrade krängningshämmarna är också viktiga för den nya luftfjädringen. De är uppåtriktade och sitter mittemellan axlarna. Där överför de kraften från vägen och släpet till den styvaste delen av ramen och förbättrar krängningsstabiliteten. 

Volvo FMX med GRAS-G2 är perfekt som tipplastbil eller asfaltsläggare

Luftfjädring

Luftfjädring ger enastående körkomfort och gör det möjligt att anpassa markfrigången. Inga upphängningskomponenter når utanför den bakre däckradien (med 315/80R22.5-däck), vilket gör att chassiet lättare kan byggas om för olika syften, till exempel till asfaltsläggare eller tipplastbil.

Den luftfjädrade bakaxeln GRAS-G2 finns för flera konfigurationer

För hela programmet

Den luftfjädrade bakaxeln GRAS-G2 finns för flera konfigurationer: 4x2, 4x4, 6x2, 6x4, 6x6, 8x2, 8x4, 8x6, 10x4 och 10x6. Det gäller även tridemkonceptet, som kan ta en totalvikt på 36 ton på den treaxlade boggin och tio ton på framaxeln.

Sök efter en återförsäljare

Upplev skillnaden

Provkör en Volvo FMX med luftfjädrad bakaxel så känner du skillnaden. Direkt. Din lokala Volvoåterförsäljare har nycklarna.

Sök efter en återförsäljare