Systemet är oerhört snabbt. Det tar mindre än en halv sekund att aktivera klokopplingen. Det ger maximal dragförmåga och framkomlighet i alla lägen.

Jonas Odermalm

Chef för anläggningssegmentet, Volvo Lastvagnar

Livetestvideo av den automatiska framhjulsdriften

Sophie, 4 år, i

Vår tuffaste testkörning någonsin

ATC aktiveras automatiskt

Så fungerar det

På hala underlag ser den automatiska framhjulsdriften (ATC, Automatic Traction Control) till att framhjulsdrivningen aktiveras och inaktiveras automatiskt efter behov. Med hjälp av sensorer på bakhjulen aktiveras allhjulsdrivningen omedelbart när du börjar tappa dragkraft. En klokoppling överför då kraften till den drivande framaxeln så att lastbilen kan fortsätta utan att tappa vare sig vridmoment eller hastighet. Den drivande framaxeln förblir aktiverad tills föraren släpper upp gaspedalen.

Den automatiska framhjulsdriften kräver ingen åtgärd från förarens sida – den bara fungerar. Via en knapp på instrumentbrädan kan föraren dock aktivera framaxeln manuellt eller aktivera alla differentialspärrar om körförhållandena blir extremt tuffa.

Detta är ett väl beprövat system som funnits hos Volvo Construction Equipment i flera år. Volvo Lastvagnar är den första tillverkaren som använder denna revolutionerande funktion i en anläggningslastbil.

ATC används endast vid behov och syftar till att minska bränsleförbrukningen och slitaget

Spara värdefullt bränsle

Våra studier visar att de flesta inte behöver allhjulsdrivning mer än 5 procent av tiden. Det betyder att en drivande framaxel är slöseri med bränsle 95 procent av tiden. Automatisk framhjulsdrift hjälper dig att maximera bränsleeffektiviteten. När du inte behöver extra dragkraft inaktiveras framaxeln automatiskt, vilket gör att bränsleförbrukningen minskar med upp till 2 % (baserat på en regional körcykel). Dessutom gör automatisk inaktivering av framaxeln att slitaget minskar.

Automatisk framhjulsdrift ger dig dragförmåga när du behöver det

Inga kompromisser

Med en drivande framaxel kör du inte fast. Men när den är aktiverad försämras manövrerbarheten. Till skillnad från permanent allhjulsdrivna system innebär automatisk framhjulsdrift det bästa av två världar. När den drivande framaxeln är inkopplad har du alltid tillräckligt med dragförmåga. Och när den är urkopplad (vilket den oftast är) förbättras lastbilens manövrerbarhet.

Volvo FMX-chassiet har konstruerats så att alla viktiga delar är skyddade.

Allt sitter väl skyddat

Volvo FMX-chassiet har konstruerats så att alla viktiga delar är skyddade. Alla parallell- och kopplingsstag ligger i linje med axlarna, inuti axelkåpan. Även bromshus och bränsletankar sitter väl skyddade.

Dessutom har den drivande framaxeln samma position som den icke drivande axeln vilket ger mycket bättre frigångsvinkel vid körning uppför branta stigningar (28 ° med drivande framaxel och däckdimensionen 13R22.5). Den drivande framaxeln finns även med luftfjädrad bakaxel, vilket ger en markfrigång på 300 mm.

Läs mer om bakre luftfjädring
Tillgängliga konfigurationer för Volvo FMX med automatisk framhjulsdrift

Tillgängliga konfigurationer

  • 4x4-jämnlastbil
  • 4x4-dragbil
  • 6x6-jämnlastbil
  • 6x6-dragbil
  • 8x6-jämnlastbil
  • 10x6-jämnlastbil

Sök efter en återförsäljare

Du har kontrollen

Vill du testa den automatiska framhjulsdriften själv? Kontakta din lokala Volvoåterförsäljare.

Sök efter en återförsäljare