Drivlinespecifikationer för Volvo FM

  • Motorer
  • I-Shift
  • Programvarupaket för I-Shift
  • Manuella växellådor

  • Bakaxlar
  • Bakaxelutväxlingar
  • Drivlinekombinationer
  • Kraftuttag

  • Motorer

      D11K D13K
    Utsläppsstandard Euro 6 Euro 6
    Antal cylindrar 6 6
    Slagvolym 10,8 dm3 12,8 dm3
    Slaglängd 152 mm 158 mm
    Cylinderdiameter 123 mm 131 mm
    Kompressionsförhållande 17.0:1 17.0:1
    Avgasbromseffekt 160 kW (2 400 v/min) 200 kW (2 300 v/min)
    VEB-effekt 290 kW (2 400 v/min)  
    VEB tillval  
    VEB+-effekt   375 kW (2 300 v/min)
    VEB+   tillval
    Oljefilter 2 fullflödes, 1 bypass 2 fullflödes, 1 bypass
    Oljebytesvolym, inklusive filter 36 l 33 l
    Kylsystem, total volym 36 l 38 l

    Oljebytesintervall

    Upp till 100 000 km eller en gång/år med VDS4.

    Bränsle

    Endast svavelfritt bränsle (EN590, max. 10 ppm svavel).

    Motormonterat kraftuttag

      Effektuttag Utväxling, D11K Utväxling, D13K
    EPTT650 650 Nm* 1.08:1 1.26:1
    EPTT1000 1 000 Nm*   1.26:1
    * Effektuttag vid både körning och stillastående.
    Effekt och vridmoment för D11K-motorn

    D11K – Effekt/vridmoment

    Nettovärden enligt: EC 582/2011

    D11K330 (243 kW)  
    Max. effekt vid 1 600–1 900 v/min 330 hk
    Max. moment vid 950–1 400 v/min 1 600 Nm
    D11K370 (273 kW)  
    Max. effekt vid 1 600–1 900 v/min 370 hk
    Max. moment vid 950–1 400 v/min 1 750 Nm
    D11K410 (302 kW)  
    Max. effekt vid 1 600–1 900 v/min 410 hk
    Max. moment vid 1 000–1 400 v/min 1 950 Nm
    D11K450 (332 kW)  
    Max. effekt vid 1 600–1 900 v/min 450 hk
    Max. moment vid 1 000–1 400 v/min 2 150 Nm
    Effekt och vridmoment för D13K-motorn

    D13K – Effekt/vridmoment

    Nettovärden enligt: EC 582/2011

    D13K420 (309 kW)  
    Max. effekt vid 1 400–1 800 v/min 420 hk
    Max. moment vid 860–1 400 v/min 2 100 Nm
    D13K460 (338 kW)  
    Max. effekt vid 1 400–1 800 v/min 460 hk
    Max. moment vid 900–1 400 v/min 2 300 Nm
    D13K500 (368 kW)  
    Max. effekt vid 1 400–1 800 v/min 500 hk
    Max. moment vid 1 000–1 400 v/min 2 500 Nm
    I-Shift

    12-stegad split- och rangeväxellåda med automatiskt växlingssystem. I-Shift kan utrustas med kompaktretarder, kraftuttag, nödstyrservopump och oljekylare.

    I-Shift

    Typ Högsta växel Motormoment Godkänd för tågvikt
    AT2412F Direkt 2 400 Nm 44 ton
    AT2612F Direkt 2 600 Nm 100 ton
    ATO2612F Överväxel 2 600 Nm 100 ton

    Programvarupaket för I-Shift

    Basutförandet (TP-BAS)
    TP-BAS är det programpaket som levereras som standard till I-Shift och innehåller växellådans grundfunktioner för allroundkörning.

    I-Shift-växlingsprogramvaran för distribution (TP-DIST)
    TP-DIST anpassar växellådans funktion för de specifika förhållandena inom distributionssegmentet. I programpaketet ingår funktioner som förbättrar manövrerbarheten vid start från stillastående, under manövrering och vid körning i låg hastighet.

    I-Shift-växlingsprogramvaran för anläggningstransport (TP-CON)
    TP-CON anpassar växellådans funktion för de specifika förhållandena inom anläggningssegmentet. I programpaketet ingår funktioner som förbättrar manövrerbarheten vid start från stillastående, under manövrering och vid körning i låg hastighet. Den här programvaran kan också hantera tuffare vägförhållanden.

    I-Shift-växlingsprogramvaran för fjärrtransport (TP-LONG)
    TP-LONG innehåller intelligenta funktioner som minimerar bränsleförbrukningen. Programpaketet är idealiskt för fjärrtransporter där bränsleekonomin har särskilt stor betydelse. I paketet ingår I-Roll-funktionen.

    Tunga transporter (TP-HD)
    TP-HD optimerar I‑Shift för tunga transporter med höga tågvikter (> 85 ton). Oavsett tågvikt kan föraren alltid optimera körbarheten genom att välja eller avaktivera läget för tunga transporter och aktivera fjärrtransportläget. Funktionerna i programpaketet ger även
    fördelar när lastbilen drar flera släp.

    Programvarupaket för I-Shift

    Utföranden TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
    Grundläggande kraftuttagsfunktioner (APF-BAS)
    Förbättrade kraftuttagsfunktioner (APF-ENH) o o o o o
    Växelval vid motorbroms (AMSO-BAS)
    Förbättrade växlingsfunktioner med kickdown (AMSO-AUT) o o o
    Grundläggande transportanpassade funktioner (AVO-BAS)
    Förbättrad prestanda – dåliga vägar (AVO-ENH) o o o
    Växlingsstrategi bas
    Växlingsstrategi prestanda
    Oljetemperaturövervakning
    Koppling vid tung start
    I-Roll frihjulsfunktion (•)
    Smart farthållarfunktion (•)
    Lågfartsfunktioner
    Förbättrad växlingsstrategi (tågvikt ≤ 85 ton)
    Växlingsstrategi tungdragare (85 ton < tågvikt ≤ 180 ton)
    Ultralåg krypväxel* (ASO-ULC) o o o
    Krypväxel* (ASO-C) o o o
    Backväxel med flera hastigheter* (ARSO-MSR) o o o
    Användning av GPS-data i I-See (PVT-BAS) o o
    Användning av GPS-data i I-See (PVT-EXT) o o
    • Standard (•) Funktionen kan användas när TP-LONG är aktiverad. o Tillval – Ej tillgängligt
    *Endast AT2612F, ATO2612F, ARSO-MSR kräver ASO-ULC eller ASO-C.
    **Endast AT2612F och ATO2612F
    Manuella växellådor

    14-växlad manuell split- och rangeväxellåda med två krypväxlar och tolv synkroniserade framåtväxlar plus fyra backväxlar. Vajerdrift ger korta och distinkta växelspaksrörelser och eliminerar vibrationer i växelspaken. Patenterad synkronisering med servofunktion innebär låga växlingskrafter. Växellådorna kan utrustas med kompaktretarder, kraftuttag, nödstyrservopump och oljekylare.

    Specifikationer för manuell växellåda

    Typ Högsta växel Motormoment Godkänd för tågvikt
    VT2009B Direkt 2 000 Nm 60 ton
    VT2214B Direkt 2 200 Nm 100 ton
    VTO2214B Överväxel 2 200 Nm 100 ton
    VT2514B Direkt 2 500 Nm 100 ton
    VTO2514B Överväxel 2 500 Nm 100 ton

    Bakaxlar

    Typ Axel- Växel Max. vridmoment Max. axel-/boggitryck Godkänd för tågvikt
    Enkel reduktion          
    RSS1344C/D Solo Hypoid 2 600 Nm 13 ton 44 ton
    RSS1356 Solo Hypoid 2 400/2 800 Nm 13 ton 56/44 ton
    RSS1360 Solo Hypoid 3 550 Nm 13 ton 60 ton
    RTS2370A Tandem Hypoid 3 550 Nm 23 ton 70 ton
    Navreduktion          
    RSH1370F Solo Konisk spiralkugg 3 550 Nm 13 ton 70 ton
    RTH2610F Tandem Konisk spiralkugg 3 550 Nm 26 ton 100 ton
    RTH3210F Tandem Konisk spiralkugg 3 550 Nm 32 ton 100 ton
    RTH3312 Tandem Konisk spiralkugg 3 550 Nm 33 ton 120 ton

    Bakaxelutväxlingar

    RSS1344C/D RSS1356 RSS1360 RTS2370A RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
    2.31:1* 2.50:1 2.47:1 2.43:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
    2.47:1* 2.64:1 2.64:1 2.57:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
    2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.83:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
    2.85:1 3.10:1 3.08:1 3.09:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
    3.08:1 3.44:1 3.40:1 3.40:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
    3.36:1 3.67:1 3.67:1 3.78:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1
    3.70:1   4.11:1 4.13:1   4.55:1 4.55:1  
    4.11:1     4.50:1   5.41:1 5.41:1  
    4.63:1     5.14:1     7.21:1  
    5.29:1     5.67:1        
          6.17:1        
    * För RSS1344D

    Drivlinekombinationer

      D11K330 D11K370 D11K410 D11K450 D13K420 D13K460 D13K500
    Manuell växellåda
    VT2009B        
    VT2214B  
    VTO2214B  
    VT2514B      
    VTO2514B      
    I-Shift              
    AT2412F  
    AT2612F
    ATO2612F
    Enkelväxlade bakaxlar
    RSS1344C/D
    RSS1356
    RSS1360
    RTS2370B
    Bakaxlar med navreduktion
    RSH1370F
    RTH2610F
    RTH3210F
    RTH3312

    Kraftuttag

    För drivning av påbyggnadsutrustning finns ett stort urval av kopplingsoberoende och kopplingsberoende kraftuttag.

    MOTORMONTERAT

    PTER-DIN
    Bakmonterat motorkraftuttag för direktdriven hydraulpump.

    PTER1400
    Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.

    PTER100
    Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.

    VÄXELLÅDSMONTERAT

    PTR-F
    Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.

    PTR-FL/FH
    Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.

    PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
    Låg-/medel-/högvarvigt med DIN-anslutning för direktkoppling av en hydraulpump.

    PTRD-F
    Högvarvigt med medbringaranslutning för direktmonterad kardanaxel.

    PTRD-D
    Högvarvigt med dubbeldrivning. DIN-anslutning fram och bak för direktanslutning av hydraulpumpar.

    PTRD-D1
    Högvarvigt med dubbeldrivning. Medbringaranslutet baktill och DIN-anslutet framtill.

    PTRD-D2
    Högvarvigt med dubbeldrivning bak och enkeldrivning fram. Två medbringaranslutningar bak och en DIN-anslutning fram.

     

    Ladda ned

    Drivlinespecifikationer

    Ladda ned de fullständiga drivlinespecifikationerna som PDF.

    Ladda ned(PDF, 3.9 MB)
    Sök efter en återförsäljare

    Volvo FM på nära håll

    Specificera den perfekta lastbilen? Din lokala Volvoåterförsäljare hjälper dig gärna på vägen.

    Sök efter en återförsäljare