Drivlinespecifikationer för Volvo FM

  • Motorer
  • I-Shift
  • Programvarupaket för I-Shift

  •  

     

     

  • Bakaxlar
  • Bakaxelutväxlingar
  • Drivlinekombinationer
  • Kraftuttag

  •  

     

     

     

    Motorer

      D11K D13K
    Utsläppsstandard Euro 6 Euro 6
    Antal cylindrar 6 6
    Slagvolym 10,8 dm3 12,8 dm3
    Slaglängd 152 mm 158 mm
    Cylinderdiameter 123 mm 131 mm
    Kompressionsförhållande 17.0:1 17.0:1
    Avgasbromseffekt 160 kW (2 400 v/min) 200 kW (2 300 v/min)
    VEB-effekt 290 kW (2 400 v/min)  
    VEB tillval  
    VEB+-effekt   375 kW (2 300 v/min)
    VEB+   tillval
    Oljefilter 2 fullflödes, 1 bypass 2 fullflödes, 1 bypass
    Oljebytesvolym, inklusive filter 36 l 33 l
    Kylsystem, total volym 36 l 38 l

    Oljebytesintervall

    Upp till 100 000 km eller en gång/år med VDS4.

    Bränsle

    Svavelfritt bränsle (EN590, max 10 ppm svavel)
    Biodiesel, generation 2 (EN15940, syntetisk diesel)

    Motormonterat kraftuttag

      Effektuttag Utväxling, D11K Utväxling, D13K
    EPTT650 650 Nm* 1.08:1 1.26:1
    EPTT1000 1 000 Nm*   1.26:1
    * Effektuttag vid både körning och stillastående.
    D11K – EFFEKT/VRIDMOMENT

    D11K – EFFEKT/VRIDMOMENT

    Nettovärden enligt: EC 582/2011

     

     

     

     

     

     

     

     

    D11K330 (243 kW)  
    Max. effekt vid 1 600–1 900 v/min 330 hk
    Max. moment vid 950–1 400 v/min 1 600 Nm
    D11K370 (273 kW)  
    Max. effekt vid 1 600–1 900 v/min 370 hk
    Max. moment vid 950–1 400 v/min 1 750 Nm
    D11K410 (302 kW)  
    Max. effekt vid 1 600–1 900 v/min 410 hk
    Max. moment vid 1 000–1 400 v/min 1 950 Nm
    D11K450 (332 kW)  
    Max. effekt vid 1 600–1 900 v/min 450 hk
    Max. moment vid 1 000–1 400 v/min 2 150 Nm
    D13K – EFFEKT/VRIDMOMENT

    D11K – EFFEKT/VRIDMOMENT

    Nettovärden enligt: EC 582/2011

    D13K420 (309 kW)  
    Max. effekt vid 1 400–1 800 v/min 420 hk
    Max. moment vid 860–1 400 v/min 2 100 Nm
    D13K460 (338 kW)  
    Max. effekt vid 1 400–1 800 v/min 460 hk
    Max. moment vid 900–1 400 v/min 2 300 Nm
    D13K500 (368 kW)  
    Max. effekt vid 1 400–1 800 v/min 500 hk
    Max. moment vid 1 000–1 400 v/min 2 500 Nm
    I-Shift

    12-stegad split- och rangeväxellåda med automatiskt växlingssystem. I-Shift kan utrustas med kompaktretarder, kraftuttag, nödstyrservopump och oljekylare.

    I-Shift

    Typ Högsta växel Motormoment Godkänd för tågvikt
    AT2412F Direkt 2 400 Nm 44 ton
    AT2612F Direkt 2 600 Nm 100 ton
    ATO2612F Överväxel 2 600 Nm 100 ton

    Programvarupaket för I-Shift

    Basutförandet (TP-BAS)
    TP-BAS är det programpaket som levereras som standard till I-Shift och innehåller växellådans grundfunktioner för allroundkörning.

    I-Shift-växlingsprogramvaran för distribution (TP-DIST)
    TP-DIST anpassar växellådans funktion för de specifika förhållandena inom distributionssegmentet. I programpaketet ingår funktioner som förbättrar manövrerbarheten vid start från stillastående, under manövrering och vid körning i låg hastighet.

    I-Shift-växlingsprogramvaran för anläggningstransport (TP-CON)
    TP-CON anpassar växellådans funktion för de specifika förhållandena inom anläggningssegmentet. I programpaketet ingår funktioner som förbättrar manövrerbarheten vid start från stillastående, under manövrering och vid körning i låg hastighet. Den här programvaran kan också hantera tuffare vägförhållanden.

    I-Shift-växlingsprogramvaran för fjärrtransport (TP-LONG)
    TP-LONG innehåller intelligenta funktioner som minimerar bränsleförbrukningen. Programpaketet är idealiskt för fjärrtransporter där bränsleekonomin har särskilt stor betydelse. I paketet ingår I-Roll-funktionen.

    Tunga transporter (TP-HD)
    TP-HD optimerar I‑Shift för tunga transporter med höga tågvikter (> 85 ton). Oavsett tågvikt kan föraren alltid optimera körbarheten genom att välja eller avaktivera läget för tunga transporter och aktivera fjärrtransportläget. Funktionerna i programpaketet ger även
    fördelar när lastbilen drar flera släp.

    Programvarupaket för I-Shift

    Utföranden TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
    Grundläggande kraftuttagsfunktioner (APF-BAS)
    Förbättrade kraftuttagsfunktioner (APF-ENH) o o o o o
    Växelval vid motorbroms (AMSO-BAS)
    Förbättrade växlingsfunktioner med kickdown (AMSO-AUT) o o o
    Grundläggande transportanpassade funktioner (AVO-BAS)
    Förbättrad prestanda – dåliga vägar (AVO-ENH) o o o
    Växlingsstrategi bas
    Växlingsstrategi prestanda
    Oljetemperaturövervakning
    Koppling vid tung start
    I-Roll frihjulsfunktion (•)
    Smart farthållarfunktion (•)
    Lågfartsfunktioner
    Förbättrad växlingsstrategi (tågvikt ≤ 85 ton)
    Växlingsstrategi tungdragare (85 ton < tågvikt ≤ 180 ton)
    Ultralåg krypväxel* (ASO-ULC) o o o
    Krypväxel* (ASO-C) o o o
    Backväxel med flera hastigheter* (ARSO-MSR) o o o
    I‑See, användning av GPS-data o o

    • Standard (•) Funktionen kan användas när TP-LONG är aktiverad. o Tillval – Ej tillgängligt
    *Endast AT2612F, ATO2612F, ARSO-MSR kräver ASO-ULC eller ASO-C.
    **Endast AT2612F och ATO2612F

    Bakaxlar

    Typ Axel- Växel Max. vridmoment Max. axel-/boggitryck Godkänd för tågvikt
    Enkel reduktion          
    RSS1144 Solo Hypoid 2 800 Nm 11,7 ton 44 ton
    RSS1344C/D Solo Hypoid 2 600 Nm 13 ton 44 ton
    RSS1356 Solo Hypoid 2 400/2 800 Nm 13 ton 56/44 ton
    RSS1360 Solo Hypoid 3 550 Nm 13 ton 70 ton
    RTS2370A Tandem Hypoid 3 550 Nm 23 ton 80 ton
    Navreduktion          
    RSH1370F Solo Konisk spiralkugg 3 550 Nm 13 ton 70 ton
    RTH2610F Tandem Konisk spiralkugg 3 550 Nm 26 ton 100 ton
    RTH3210F Tandem Konisk spiralkugg 3 550 Nm 32 ton 100 ton
    RTH3312 Tandem Konisk spiralkugg 3 550 Nm 33 ton 120 ton

    Bakaxelutväxlingar

    RSS1144 RSS1344C/D RSS1356 RSS1360 RTS2370A RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
    2.31:1 2.31:1* 2.50:1 2.47:1 2.43:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
    2.47:1 2.47:1* 2.64:1 2.64:1 2.57:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
    2.64:1 2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.83:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
    2.85:1 2.85:1 3.10:1 3.08:1 3.09:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
    3.08:1 3.08:1 3.44:1 3.40:1 3.40:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
      3.36:1 3.67:1 3.67:1 3.78:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 6.18:1
      3.70:1   4.11:1 4.13:1   4.55:1 4.55:1 7.21:1
      4.11:1     4.50:1   5.41:1 5.41:1  
      4.63:1     5.14:1   6.18:1 6.18:1  
      5.29:1     5.67:1     7.21:1  
            6.17:1        

    * För RSS1344D.

    Drivlinekombinationer

      D11K330 D11K370 D11K410 D11K450 D13K420 D13K460 D13K500
    I-Shift              
    AT2412F  
    AT2612F
    ATO2612F
    Enkelväxlade bakaxlar
    RSS1344C/D
    RSS1356
    RSS1360
    RTS2370B
    RSS1144
    Bakaxlar med navreduktion
    RSH1370F
    RTH2610F
    RTH3210F
    RTH3312

    Kraftuttag

    För drivning av påbyggnadsutrustning finns ett stort urval av kopplingsoberoende och kopplingsberoende kraftuttag.

    MOTORMONTERAT

    PTER-DIN
    Bakmonterat motorkraftuttag för direktdriven hydraulpump.

    PTER1400
    Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.

    PTER100
    Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.

    VÄXELLÅDSMONTERAT

    PTR-F
    Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.

    PTR-FL/FH
    Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.

    PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
    Låg-/medel-/högvarvigt med DIN-anslutning för direktkoppling av en hydraulpump.

    PTRD-F
    Högvarvigt med medbringaranslutning för direktmonterad kardanaxel.

    PTRD-D
    Högvarvigt med dubbeldrivning. DIN-anslutning fram och bak för direktanslutning av hydraulpumpar.

    PTRD-D1
    Högvarvigt med dubbeldrivning. Medbringaranslutet baktill och DIN-anslutet framtill.

    PTRD-D2
    Högvarvigt med dubbeldrivning bak och enkeldrivning fram. Två medbringaranslutningar bak och en DIN-anslutning fram.

     

    Sök efter en återförsäljare

    Volvo FM på nära håll

    Specificera den perfekta lastbilen? Din lokala Volvoåterförsäljare hjälper dig gärna på vägen.

    Sök efter en återförsäljare