Chassispecifikationer för Volvo FM

 

  • Chassihöjder
  • Max. axeltryck fram
  • Bakhjulsupphängning
  • Vändskivans kopplingshöjder
  • Dragbalkar
  • Bränsletankar
  • AdBlue-tankar
  •  

     

  • Vändskivor
  • Volvo Dynamic Steering
  • Tandemaxellyft
  • Löpaxlar
  • Pusheraxlar
  • Bromsar 
  •  

    Chassihöjder

    Extralåg (dragbil) ca 810 mm
    Låg ca 850 mm
    Med ca 900 mm
    Hög ca 1 000 mm

    Max. axeltryck fram (ton)

      Luft Blad
    Extralåg 8
    Låg 8
    Med 9 9
    Hög 9 10/20*
    * Med dubbla framaxlar (FAA20).

    Bakhjulsupphängning

    Typ Axlar Upphängning Axel-/boggitryck Reduktion Pusher- och löpaxlar
    Solo
    RAD-L90 4×2 Parabel-/flerbladsfjädring 13 ton Enkelväxel/nav  
    RAD-GR 4×2 Luft 11,5/13 ton Enkelväxel/nav  
    Boggi
    RADT-AR 6×2 Parabel 19/21 ton Enkelväxel/nav Löpaxel (fast)
    RADT-GR 6×2/8×2 Luft 19/20,5/22,5/23 ton Enkelväxel/nav Löpaxel (fast/styrbar/medstyrande)
    RAPD-GR 6×2 Luft 19/22 ton Enkelväxel/nav Pusheraxel (fast/styrbar)
    RADD-BR 6×4/8×4 Parabel 21 ton Enkelväxel/nav  
    RADD-TR1 6×4/8×4 Parabel-/konventionell bladfjädring 23/26 ton Enkelväxel/nav  
    RADD-TR2 6×4/8×4 Konventionell bladfjädring 26/32 ton Nav  
    RADD-GR 6×4/8×4 Luft 21/23/26 ton Enkelväxel/nav  
    RADDT-GR 8x4/10x4 Luft 27/33/36 ton Enkelväxel/nav Löpaxel (styrbar)
    RAPDD-GR 8×4 Luft 27/30,5/32/35 ton Enkelväxel/nav Pusheraxel (styrbar)
    RAPDT-GR 8x2 Luft 27/30/30,5/31,5/32 ton Enkelväxel/nav Pusheraxel (styrbar) + löpaxel (fast/styrbar)

    Vändskivans kopplingshöjder

    Drivning Chassi Upphängning Ramhöjd 5W höjd* Däck Min. kopplingshöjd** Nominell körhöjd**
    4×2 Extralåg RAD-GR 266 140 295/55 867 912
      Extralåg RAD-GR 266 140 295/60 887 932
      Låg RAD-GR 266 140 315/60 955 1015
      Med RAD-GR 266 140 315/70 1014 1075
      Med RAD-GR 300 140 315/70 1031 1092
      Hög RAD-GR 266 140 315/80 1056 1147
      Hög RAD-GR 300 140 315/80 1090 1164
    6×2 Låg RADT-GR 266 160 315/60 975 1035
      Med RADT-GR 266 160 315/70 1034 1095
      Med RADT-GR 300 160 315/70 1051 1112
      Hög RADT-GR 300 150* 315/80 1160 1234
      Med RAPD-GR 266 160 315/70 1034 1095
      Med RADT-GR 300 160 315/70 1051 1112
      Hög RAPD-GR 266 160 315/80 1076 1167
      Hög RAPD-GR 300 160 315/80 1110 1184
    6×4 Hög RADD-GR 300 150* 315/80 1173 1234
    8x4 Hög RAPDD-GR 300 160 315/80 1137 1207
    * +60 millimeter monteringshöjd.
    ** Ungefärliga höjder.

    Dragbalkar
    Centralmonterade, halvt undermonterade och undermonterade dragbalkar för släpvagnar med centralaxel. Dragbalkarna kan monteras med 25 mm intervall.

    Bränsletankar
    Aluminium- eller ståltankar i volymer på 150 till 900 liter. Maximal bränslevolym är 1 480 liter för en 4x2-dragbil.

    AdBlue-tankar
    Av plast. Volymer på mellan 32 och 90 liter. AdBlue-pumpen är integrerad i AdBlue-tankmodulen.

    Vändskivor
    Certifierad installation för upp till 36 tons last. I sortimentet ingår en ISO-godkänd vändskiva med L-formade profiler i olika höjder, vilket ger stor valfrihet. Flänsmonterad vändskiva är en lågviktsvariant då den inte kräver någon monteringsplåt. Vändskivans höjd över chassiet är från cirka 140 mm. Inbyggd smörjning och indikator för släpvagnskoppling finns som tillval för vissa varianter.

    Volvo Dynamic Steering
    Aktivt styrsystem med extra servokraft. Ökar styrkraften i låga hastigheter, minskar rycken i ratten och gör det lättare att hålla ratten rakt framåtriktad vid inbromsning på underlag med varierande friktion. Ratten återgår automatiskt till utgångsläget både när du kör framåt och backar.

    Volvo Dynamic Steering finns nu för alla axelkonfigurationer, även lastbilar med dubbla framaxlar.

    Tandemaxellyft
    Tandemaxellyft innebär att den bakre drivaxeln på tandemboggin kan kopplas ur och lyftas upp, vilket minskar bränsleförbrukningen och vändradien. Med en knapp på instrumentpanelen kan föraren höja axeln när lastbilen är olastad. När lastbilen körs lastad sänks axeln automatiskt och aktiveras igen. 

    Tandemaxellyften finns för 6x4- och 8x4-konfigurationer (med tandemboggi) som är utrustade med skivbromsar.

    Löpaxlar
    Finns i flera utföranden – fast med enkel- eller tvillingmontage, medstyrande eller tvångsstyrd. Axeltryck: 7,5; 9,5 eller 10 ton.

    Pusheraxlar
    Finns i fast och tvångsstyrt utförande för både dragbilar och jämnlastbilar. Axeltryck: 7,5 eller 9 ton.

    Bromsar

    EBS (elektroniskt styrt bromssystem) ger överlägsen respons, prestanda och bromskänsla och ger tillgång till en rad användbara funktioner. EBS erbjuds nu både för skivbromsar och Z-kambromsar (för ett urval av axelkonfigurationer och chassihöjder). Uppgradera ditt bromssystem genom att lägga till EBS Medium-paketet eller något av de andra tillvalen.

    EBS MEDIUM

    Utöver innehållet i EBS Standard innehåller EBS Medium följande funktioner.

    EBS-statusövervakning

    EBS-statusövervakning via fordonets elsystem, TEA2+ och Volvo Tech Tool.

    Start-i-backe-hjälp

    Bromsarna frigörs inte förrän vridmomentet är tillräckligt högt för att driva fordonet framåt.

    Analys av beläggningsslitage

    Varning för beläggslitage – beräknar hur lång körsträcka som återstår med befintliga bromsbelägg. (Endast för skivbromsar.)

    Automatisk lossning av parkeringsbroms

    Parkeringsbromsen lossas när föraren trycker på gaspedalen och en växel är vald (gäller endast I-Shift).

    YTTERLIGARE TILLVAL

    I tillägg till programpaketen finns även följande alternativ:

    Utökad bromsförmåga

    När föraren aktiverar systemet pumpbromsas släpvagnen automatiskt, vilket minimerar risken för fällknivseffekt.

    ESP (elektroniskt stabiliseringssystem)

    Stabiliseringsprogrammet gör att varje hjul bromsas individuellt, vilket ger högre stabilitet åt fordonskombinationen och motverkar fällknivseffekt, kanande och vajande släp samt vältolyckor. ESP uppfyller kraven på elektronisk kontroll av fordonsstabilitet och finns för två- och treaxlade fordon.

    Nödbromsljus

    Vid hastiga inbromsningar från hastigheter över 50 km/h blinkar bromsljusen med fyra blinkningar per sekund.

    Hydraulisk retarder

    Växellådsmonterad kompaktretarder med en maxeffekt på 440 kW.

    Ladda ned

    Chassispecifikationer

    Ladda ned de fullständiga chassispecifikationerna som PDF.

    Ladda ned(PDF, 2.7 MB)
    Sök efter en återförsäljare

    Sugen på att provköra?

    Det rätta sättet att uppleva vårt nya dynamiska chassi är att sätta sig bakom ratten. Din lokala Volvoåterförsäljare har nycklarna.

    Sök efter en återförsäljare