Volvos dieselmotorer med utmärkta momentkurvor vid låga varvtal

Kolla in kurvorna

Mycket bra vridmoment redan vid låga varvtal. Extremt brett område med högsta vridmoment. Maxmoment möter maxeffekt. Jämför våra vridmomentkurvor så ser du skillnaden. Kliv in i hytten så märker du skillnaden: accelerationen, dragkraften och bränsleeffektiviteten är enastående och körupplevelsen är mycket behaglig vid högre hastigheter.

Lägre utsläpp, men ändå bränsleeffektivt

Inbyggd bränsleeffektivitet

Optimerad geometri i förbränningskammaren. Snabb och precis EMS-styrd insprutning. Hög gasfyllnadsgrad. Vi kan ge många exempel på vad som gör våra motorer så bränslesnåla. Men det viktigaste är egentligen vad de gör för ditt slutresultat. Och för miljön.

VEB+ med sin unika kamaxel

Volvo Engine Brake: VEB och VEB+
Upp till 510 hästkrafters bromseffekt

Vår patentskyddade motorbroms, VEB+, har en unik kamaxelkonstruktion som absorberar upp till 375 kW (510 hk) på D13-motorn. På D11:an absorberar VEB upp till 290 kW. När tekniken kombineras med I-Shift-växellådan och vår smarta farthållare kan du hålla en hög snitthastighet utan att behöva kompromissa med vare sig säkerhet eller bränsleekonomi.

Renare och mer miljövänliga motorer

Våra Euro 6-motorer är ett stort steg framåt mot renare transporter och minskad miljöpåverkan. Kraften och bränsleeffektiviteten är lika hög som hos Euro 5-modellerna, men vi har halverat partikelutsläppen och minskat kväveoxidutsläppen med nästan 80 procent. 

Vår Euro 6-lösning – en översikt

Så fungerar det
Vår Euro 6-lösning

1. Motorn
De nya motorkomponenterna förbättrar gasflödet och ser till att avgaserna har exakt rätt temperatur när de når efterbehandlingssystemet.

2. Den sjunde insprutaren
En särskild dieselinsprutare används för värmehantering i DOC och säkerställer att dieselpartikelfiltret och SCR-systemet fungerar korrekt.

3. Dieseloxidationskatalysatorn (DOC)
DOC producerar den kvävedioxid (NO2) som är nödvändig för att dieselpartikelfiltret (DPF) effektivt ska kunna förbränna partiklarna. Under kalla förhållanden producerar den också den värme som krävs för regenereringen.

4. Dieselpartikelfilter (DPF)
Filtret samlar upp och lagrar partiklarna (PM) tills de förbränns automatiskt under regenereringen. Regenereringen sker automatiskt – du behöver inte själv vidta några åtgärder.

5. Selective Catalytic Reduction (SCR)
I blandningszonen sprutas AdBlue in i avgaserna. När de når katalysatorn förvandlas kväveoxiderna (NO2) till de ofarliga ämnena kvävgas och vatten.

6. Katalysatorn för ammoniakrester (ASC)
Det sista steget före avgasröret, där eventuella ammoniakrester (NH3) avlägsnas.

D11- och D13-motorer från 330 till 500 hk

Hur många hästkrafter vill du ha?

Välj mellan sju olika uteffekter. Det finns fyra varianter av vår 11-liters D11-motor och tre varianter av vår 13-liters D13-motor.

Sök efter en återförsäljare

Upplev kraften

Upplev vårt kraftfulla och effektiva motorprogram hos din lokala Volvoåterförsäljare.

Sök efter en återförsäljare