Så sparar I‑Shift Dual Clutch bränsle åt det italienska transportbolaget Sartori på krävande bergsvägar

Sartori kör transporter i de kuperade regionerna i norra Italien. Där behöver de fordon med hög prestanda och låg bränsleförbrukning. Volvo FH med I‑Shift Dual Clutch är den perfekta lösningen för dem.

Sartori Trasportis grundare, Giorgio (till vänster) med dottern Cristiana, sonen Enrico (till höger) och Cristianas make Federico.

När Giorgio Sartori grundade företaget för femtio år sedan började han med en trehjulig lastbil och en stor passion till lastbilar. Snart kom han i kontakt med företag som behövde hjälp med transporter av motordelar och läder. Sedan dess har han haft ett bra samarbete med flera framstående italienska och utländska varumärken som tillverkar exklusiva läderprodukter.

Sartori Trasporti kör främst i provinsen Vicenza i Italien, där huvudkontoret ligger, och i Toscana, där de levererar gods till sina kunder.

Sartori Trasporti kör främst i provinsen Vicenza i Italien, där huvudkontoret ligger, och i Toscana, där de levererar gods till sina kunder.

Nuförtiden driver Giorgio företaget tillsammans med sin son, Enrico, som är ansvarar för vagnparken, underhållet och logistiken och dottern Cristiana, som sköter planering och administration. Cristianas man Federico jobbar också på familjeföretaget. De tillbringar allihop mycket tid på huvudkontoret i Arzignano.

– Jag tycker att det är en stor fördel att vara ett familjeföretag, särskilt när man kommer så bra överens som vi. Naturligtvis uppstår det diskussioner ibland, men vi brukar alltid kunna gå vidare utan större problem, säger Giorgio Sartori.

Sartori Trasportis fokus har alltid legat på kvalitet, precision och punktlighet. De började tidigt köra Volvolastbilar. I dag består vagnparken av 29 lastbilar, varav 16 procent är Volvolastbilar.

Eftersom vi kör mycket på bergsvägar måste fordonen ha bra prestanda och låg bränsleförbrukning.

På morgonen och tidig kväll, när lastbilarna lastas och lossas, är det full fart på Sartori.

På morgonen och tidig kväll, när lastbilarna lastas och lossas, är det full fart på Sartori.

Varje morgon mellan sex och åtta och vid dagens slut står lastbilarna på kö till lastningen. Horden av gaffeltruckar som surrar fram mellan lagret och de stillastående påhängsvagnarna påminner närmast om en flock kolibrier. Enrico övervakar lastningen och lossningen av lastbilarna tillsammans med sin svåger Federico.

– Vi lastar fordonen i gryningen. Förarna måste ge sig av tidigt för att komma så långt som möjligt på så kort tid som möjligt, så att vi klarar att leva upp till våra lagerkunders krav. Några av förarna kör bara på natten. De åker på kvällen och är framme på morgonen.

Precis som sin far älskar Enrico lastbilar och teknik. Han följer utvecklingen av Volvo Lastvagnars innovationer med stort intresse och är mycket nöjd med sina senaste inköp: två Volvo FH-lastbilar med I‑Shift med Dual Clutch, som har visat sig vara perfekta på vägarna i Toscana. 

Sartori Trasporti har notera att bränsleförbrukningen minskat väsentligt sedan de började köra med I‑Shift med Dual Clutch i kuperad terräng. Här kommer Dual Clutch som bäst till sin rätt, då den snabba växlingen gör att ekipaget inte tappar fart.

Sartori Trasporti har notera att bränsleförbrukningen minskat väsentligt sedan de började köra med I‑Shift med Dual Clutch i kuperad terräng. Här kommer Dual Clutch som bäst till sin rätt, då den snabba växlingen gör att ekipaget inte tappar fart.

 

– För mig är prestandan 50 procent av ett fordons förtjänst. Men den går hand i hand med bränsleförbrukningen, som måste vara förutsägbar. Eftersom vi kör mycket på bergsvägar måste fordonen ha bra prestanda och låg bränsleförbrukning. Tack vare den nya växellådan med dubbelkoppling räknar vi med att kunna sänka bränslekostnaderna med 3 procent jämfört med den förra versionen.

I praktiken innebär det att Dual Clutch-lastbilarna, som rullar 15 000 mil om året sparar Sartori Trasporti 2 500 euro varje år i bränslekostnader. Men fördelarna är inte bara bränslerelaterade. 

Sartori Transportis lastbilar rullar vanligtvis cirka 15 000 mil per år. Med I-Shift Dual Clutch sparar de enligt sina egna beräkningar 2 500 euro per år och lastbil i bränslekostnader.

Sartori Transportis lastbilar rullar vanligtvis cirka 15 000 mil per år. Med I-Shift Dual Clutch sparar de enligt sina egna beräkningar 2 500 euro per år och lastbil i bränslekostnader.

 

– Efter bara sex månader har vi märkt av ytterligare besparingar över hela drivlinan – genom en något ökad snitthastighet och mindre däckslitage – och allt tack vare motorns stadiga vridmoment. För närvarande testar vi dessutom däck som klarar upp till 40 000 mil, säger Enrico.

Just nu går det bra för Sartori. Men det har inte alltid rullat på lika bra för familjen, särskilt inte under den ekonomiska krisen, som drabbade Italien för några år sedan. Som tur var hade familjen ett eget lager och behövde inte betala hyra. Tillsammans med sina kunder tog de sig igenom den tuffa perioden.

Fadern Giorgio på byggarbetsplatsen för Sartoris nya huvudkontor.

Fadern Giorgio på byggarbetsplatsen för Sartoris nya huvudkontor.

– Eftersom våra ekonomiska svårigheter var kopplade till deras jobbade vi tillsammans. Vi har haft ett nära samarbete med flera av företagen länge – de började samtidigt som min far. Det drog i gång en positiv spiral och lade grunden till en ömsesidig hjälpsamhet, förklarar Cristiana Sartori.

I dag känns den ekonomiska krisen långt borta. Deras familjeföretag har alla möjligheter att fortsätta växa. Sartori-familjen har redan investerat i framtiden genom att bygga ett nytt huvudkontor strax utanför Arzignano. Här kommer även Velo Trans SRL att hålla till – ett företag som de äger 51 procent av.

– Genom att vi för samman de två företagen i en verksamhet, fördelad på 10 000 kvadratmeter, blir allting enklare. Vi kan optimera utrymmet och resurserna och återigen förbättra de tjänster vi erbjuder. Flytten är planerad till nästa vår, säger Giorgio Sartori nöjt.

SARTORI TRASPORTI SRL

Grundat: 1966.
Ägande: Giorgio Sartori. Familjen Sartori äger dessutom 51 procent av transportföretaget Velo Trans SRL.
Huvudkontor: Arzignano, Vicenza, Italien.
Antal anställda: 36 (inklusive förare).
Uppdrag: Kör tredjepartsleveranser, särskilt läder av alla slag, kemiska produkter, textilier och maskiner. Företaget är certifierat enligt UNI EN ISO 9001:2008 sedan 1996.
Antal Volvolastbilar: 16.
Egenskaper: Alla nya Volvodragbilar har I‑Shift Dual Clutch, hytt med dubbla bäddar och avancerade specifikationer (Volvo Dynamic Steering, körfältsassistans och kollisionsvarning med nödbromsning).
Bränsleförbrukning: 35 liter/100 km på rutter till Toscana och 28 liter/100 km på rutter till Kampanien.
Marknaden: Sartori Trasporti kör främst i provinsen Vicenza i Italien, där huvudkontoret ligger, och i Toscana, där de levererar gods till sina kunder. Eftersom företaget även levererar kemikalier för läderberedning på olika fabriker kör de nästan aldrig med tomt släp.