Så fungerar Volvo IFS: video

Se hur den individuella framhjulsupphängningen fungerar

IFS ger bättre stabilitet och respons

Rätt kurs både på rakan och i kurvorna

Den individuella framhjulsupphängningen gör att lastbilen håller perfekt kurs, även när vägen är full av ojämnheter. Den underlättar kurvtagningen betydligt och svänger med maximal precision. Krängningsstabiliteten ökar dessutom med 50 procent, vilket ger stabilitet oavsett hastighet.

Mycket av innovationen ligger i axeln

Axelinnovation

1. Dubbla länkarmar
Låter hjulen röra sig upp och ned oberoende av varandra.

2. Kuggstångsstyrning
Sätter dig i direkt kontakt med hjulen med i princip obefintlig dödgång. Lastbilen svarar omedelbart på rattens rörelser.

3. Tvärbalkar
Tar hand om stabiliseringen som annars sköts av framaxeln.

4. Luftbälg
Absorberar stötar och reglerar de lodräta rörelserna så att fjädringen blir behaglig.

Specifikationer
Individuell framhjulsupphängning finns för 4x2 och 6x2 med löp- eller pusheraxel (endast dragbil) och axeltryck på upp till 8,5 ton.

Individuell framhjulsupphängning och Volvo Dynamic Steering: revolutionerar köregenskaperna

Volvo Dynamic Steering

Individuell framhjulsupphängning och Volvo Dynamic Steering har revolutionerat lastbilarnas köregenskaper.

Utforska Volvo Dynamic Steering
Sök efter en återförsäljare

Upplev skillnaden

Provkör en lastbil med individuell framhjulsupphängning så känner du skillnaden. Direkt. Kontakta din lokala Volvoåterförsäljare för att uppleva skillnaden och få svar på alla dina frågor.

Sök efter en återförsäljare