Volvo FH på en skogsväg

Vår smartaste växellåda någonsin – nu ännu smartare

Det mest avancerade växlingssystemet på marknaden finns nu i en ännu smartare version för jämn och dynamisk acceleration. I-Shift Dual Clutch är den första dubbelkopplade växellådan i världen för tunga lastbilar. Den påminner om de växellådor som används i tävlingsbilar och växlar på en bråkdels sekund. Det ger en oavbruten kraftöverföring som kommer att revolutionera din körteknik och öka din produktivitet.

Volvo FH16 med I‑Shift Dual Clutch på vägen

Bara kör

I‑Shift gör jobbet enklare, säkrare och betydligt bekvämare. Du slipper den tröga kopplingspedalen och behöver inte kämpa med växelspaken. Varje växling sker med precis rätt timing. Enkelheten gör ditt jobb som förare mindre ansträngande och hjälper dig att hålla fokus på vägen och trafiken omkring dig. Om du vill växla manuellt kan du använda knappen på växelspaken och får genast full kontroll över växlingen.

Volvo FH-dragbil på väg

Spara bränsle

I-Shift är konstruerad för att spara bränsle – upp till 5 procent De interna energiförlusterna är låga – lägre än hos manuella växellådor – men det är elektroniken som verkligen gör skillnad. Varje växling sker med precis rätt timing. Motorn arbetar inom sitt mest effektiva varvtalsintervall både i ekonomiläge och prestandaläge. I nedförsbackar inaktiveras dessutom motorn av I‑Roll. Systemet utnyttjar i stället lastbilens rörelseenergi maximalt och sparar upp till två procent bränsle till.

Så fungerar det

Så fungerar det

I‑Shift är baserad på en ”klassisk” osynkroniserad manuell växellåda. Det är därför den har en så kompakt konstruktion och så låga energiförluster. Själva magin sker i den elektroniska styrenheten, som hanterar kopplingen och växlingarna. Systemet använder information om hastighet, vikt, vägens lutning och vridmoment och utför varje växling med maximal precision. Systemet kommunicerar även med motorn, som justerar varvtal och bromsar för bästa möjliga prestanda.

Förstärkt I‑Shift för krävande användningsområden

Förstärkt I‑Shift för krävande användningsområden

Om du kör i extremt tuffa förhållanden kommer du att uppskatta den förstärkta I-Shift-växellådan. Den är framtagen speciellt för miljöer där man ofta kör uppför eller nedför lutningar på över tio procent eller kör i extremt svår terräng. Det innebär att I‑Shift nu kan fås för förhållanden där manuell växellåda eller automatisk Powertronic tidigare var de enda alternativen.

melonJS

Förbättrad startförmåga i kuperad terräng

I‑Shift har blivit ännu mer flexibel och lättkörd. Automatväxellådan finns nu med både en och två krypväxlar – och dessutom kan du välja till extra backväxlar. Om du transporterar tung last vet du att det ibland kan vara svårt att starta från stillastående, särskilt i kuperad terräng och vid dåliga vägförhållanden. Det kan sluta med att du måste lossa lasten eller till och med be om bogserhjälp, vilket kan få förödande konsekvenser för tillgängligheten och produktiviteten. Utrusta din Volvo FH med I‑Shift med krypväxlar så slipper du den typen av bekymmer. Startförmågan förbättras dramatiskt och belastningen på kopplingen minskar med upp till 75 procent, vilket gör att antalet onödiga reparationer minskar.

Lägre bränsleförbrukning

Långsamt men effektivt

Kan I‑Shift med krypväxlar verkligen bidra till förbättrad bränsleekonomi? Absolut. Tidigare måste du nämligen ge avkall på bränsleekonomin till förmån för bättre startförmåga. Tack vare krypväxlarna kan vi nu specificera lastbilen med snabbare bakaxelutväxling, vilket gör att du – vid körning på bra vägar – kan behålla marschhastigheten vid betydligt lägre varvtal. Detta kan sänka bränsleförbrukningen med flera procent.

Perfekt kontroll i mycket låga hastigheter

Full kontroll i alla riktningar

Manövrering i låg hastighet är en av de mest krävande delarna av jobbet. I‑Shift med krypväxlar har en utväxling på upp till 32:1 (och upp till 37:1 vid backning) och gör därmed att du kan köra i så låga hastigheter som 0,5–2 km/h. Du har alltid full kontroll, vilket hjälper dig att parkera med stor precision när du ska lasta eller lossa. På så sätt undviker du olyckor som kan förstöra din planering och påverka produktiviteten negativt.

Ökar lastbilens mångsidighet

Säg ja till fler jobb

I‑Shift med krypväxlar gör lastbilen mer mångsidig, så att du kan använda samma lastbil i många olika körförhållanden och för många olika typer av uppdrag. Kör du både på väg och i terräng? Behöver du kunna transportera riktigt tung last? Arbetar du på hög höjd? Har du uppdrag som kräver extra låga hastigheter? Inga problem. Krypväxelmodulen gör att längden och vikten för I‑Shift ökar med endast 120 mm respektive 48 kg.

I-Shift med dubbelkoppling – ett nytt sätt att köra

I-Shift med dubbelkoppling – ett nytt sätt att köra

I-Shift Dual Clutch är världens första dubbelkopplade växellåda för tunga lastbilar, för jämn och dynamisk acceleration. Den påminner om de växellådor som används i tävlingsbilar och växlar på en bråkdels sekund. Den ger en oavbruten kraftöverföring som kommer att revolutionera din körteknik – och öka din produktivitet.

Förarkomfort och säkerhet

Förarkomfort och säkerhet

Välj I‑Shift Dual Clutch om du kör transportuppdrag med höga krav på prestanda och växlingsfrekvens. Den ger överlägsen förarkomfort. Tack vare det konstanta vridmomentet behöver du aldrig tveka att växla mitt i en kurva. Kraften överförs utan avbrott till hjulen, vilket minimerar risken för att du ska fastna eller tappa väggreppet. Även när du motorbromsar i en nedförsbacke blir färden bekväm och säker. I-Shift Dual Clutch finns för D13K-motorer på 460, 500 och 540 hk.

Poängen med dubbelkoppling

Poängen med dubbelkoppling

Dubbelkopplingen innebär i praktiken att nästa växel väljs i förväg, redan innan den ska läggas i. Den ena kopplingen vilar medan den andra arbetar. De två ingående axlarna, kugghjulen och växlingselementen är konstruerade så att två växlar kan vara valda samtidigt. Resultatet? Växlingen sker på bråkdelen av en sekund – utan att kraftöverföringen avbryts.

Genomskärningsbild av I-Shift-växellåda

Så fungerar det …

I‑Shift är baserad på en ”klassisk” osynkroniserad manuell växellåda. Det är därför den har en så kompakt konstruktion och så låga energiförluster. Själva magin sker i den elektroniska styrenheten, som hanterar kopplingen och växlingarna. Systemet använder information om hastighet, vikt, vägens lutning och vridmoment och utför varje växling med maximal precision. Systemet kommunicerar även med motorn, som justerar varvtal och bromsar för bästa möjliga prestanda.

Dual Clutch-enheten i växellådan

… och detta tillför dubbelkopplingen

Dubbelkopplingen innebär i praktiken att nästa växel väljs i förväg, redan innan den ska läggas i. Den ena kopplingen vilar medan den andra arbetar. De två ingående axlarna, kugghjulen och växlingselementen är konstruerade så att två växlar kan vara valda samtidigt. Resultatet? Växlingen sker på bråkdelen av en sekund – utan att kraftöverföringen avbryts.

Hur vill du ha din I-Shift?

Hur vill du ha din I-Shift?

Tack vare programvaran kan du anpassa I-Shift efter dina körförhållanden. Välj mellan fyra tilläggspaket – Anläggning, Distribution, Fjärrtransport eller Tung transport – samt ett antal tillbehör som I‑See, krypväxlar och extra kraftuttag.

Så här sparar I-See bränsle i kuperad terräng

I-See: maximerar effektiviteten och besparingarna

I kuperad terräng samverkar I‑Shift och I‑Shift Dual Clutch med vår intuitiva I‑See-teknik, vilket ökar bränslebesparingarna ytterligare.

Ta reda på hur I-See fungerar
Sök efter en återförsäljare

Provkörning

Vill du uppleva I‑Shift och I‑Shift Dual Clutch i verkligheten? Kontakta din lokala Volvoåterförsäljare så får du ge dig ut och provköra.

Sök efter en återförsäljare