Dieselmotorns momentkurva

Kolla in kurvorna

Mycket bra vridmoment redan vid låga varvtal. Ett extremt brett område med högsta vridmoment. Och ett maxmoment som överlappar maxeffekten i det mellersta varvtalsområdet. Jämför våra vridmomentkurvor så ser du skillnaden. Kliv in i hytten så märker du skillnaden: accelerationen, dragkraften och bränsleeffektiviteten är enastående och körupplevelsen är mycket behaglig vid högre hastigheter. 

Högre bränsleeffektivitet ger mer pengar över till dig och är samtidigt bra för miljön

Inbyggd bränsleeffektivitet

Vertikala, centralt placerade enhetsinsprutare. Optimerad geometri i förbränningskammaren. Snabb och precis EMS-styrd insprutning. Hög gasfyllnadsgrad. Vi kan ta upp många exempel på vad som gör våra motorer så bränslesnåla. Men det viktigaste är egentligen vad de gör för din lönsamhet. Och för miljön. 

VEB+ med sin unika kamaxel

Volvo Engine Brake – VEB+

Vår patentskyddade motorbroms, VEB+, har en unik kamaxelkonstruktion som absorberar upp till 375 kW (510 hk) på D13 – och upp till 470 kW (639 hk) på D16. VEB+ samverkar med I-Shift-växellådan och den smarta farthållaren så att du kan hålla en högre snitthastighet utan att behöva kompromissa med vare sig säkerhet eller bränsleekonomi.

Renare och mer miljövänliga motorer

Våra Euro 6-motorer är ett stort steg framåt mot renare transporter och minskad miljöpåverkan. Kraften och bränsleeffektiviteten är lika hög som hos Euro 5-modellerna, men vi har halverat partikelutsläppen och minskat kväveoxidutsläppen med nästan 80 procent. 

Vår Euro 6-lösning: en översikt

Så fungerar vår Euro 6-lösning

1. Motorn
De nya motorkomponenterna förbättrar gasflödet och ser till att avgaserna har exakt rätt temperatur när de når efterbehandlingssystemet.

2. Den sjunde insprutaren
En särskild dieselinsprutare används för värmehantering i DOC och säkerställer att DPF och SCR fungerar korrekt.

3. DOC – Dieseloxidationskatalysator
DOC producerar de kvävedioxider som DPF behöver för att förbränna partiklarna effektivt. Under kalla förhållanden producerar den också den värme som krävs för regenereringen.

4. Dieselpartikelfilter (DPF)
Filtret samlar upp och lagrar partiklarna (PM) tills de förbränns automatiskt under regenereringen. Regenereringen sker automatiskt – du behöver inte själv göra något.

5. Selective Catalytic Reduction (SCR)
I blandningszonen sprutas AdBlue in i avgaserna. När de når katalysatorn förvandlas kväveoxiderna (NO2) till de ofarliga ämnena kvävgas och vatten.

6. Katalysatorn för ammoniakrester (ASC)
Det sista steget före avgasröret, där eventuella ammoniakrester (NH3) avlägsnas.

Volvo FH med åtta olika uteffekter

Hur många hästkrafter vill du ha?

Välj mellan åtta olika uteffekter. Det finns fyra varianter av vår 13-liters D13-motor och fyra varianter av vår 16-liters D16-motor.

Sök efter en återförsäljare

Mer kraft – mindre bränsle

Upplev vårt kraftfulla och effektiva motorprogram hos din lokala Volvoåterförsäljare.

Sök efter en återförsäljare