VT

Unikt chassi

Chassiet till Volvo FH är helt unikt. Det är först i världen med individuell framhjulsupphängning och Volvo Dynamic Steering. Lastbilen kör med total precision på raksträckorna. Den tar kurvorna som en personbil och ger dig överlägsen kontroll.

Volvo Dynamic Steering finns också för lastbilar med dubbla framaxlar, vilket minskar belastningen på nacke, rygg och axlar betydligt. För att öka produktiviteten och flexibiliteten ytterligare har vi också ökat axeltrycket för de dubbla framaxlarna från 18 till 20 ton. Och för dig som behöver högsta möjliga markfrigång finns GRAS-G2-luftfjädringen nu för Volvo FH-serien.

Få mer information om manövreringsegenskaper
Lättare Volvo FH-chassi än tidigare

Lätt men kraftfull

Euro 6-kraven har lett till att de flesta lastbilar har blivit några kilo tyngre. Men inte Volvo FH. Vi har optimerat många av standardspecifikationerna och gjort den lättare. En fjärrtransportdragbil av standardtyp med 4x2-konfiguration väger därför mer än 100 kg mindre än sin Euro 5-föregångare.

Volvos chassier har den nya tandemaxellyften

Tandemaxellyft

Volvo FH kan nu fås med den helt nya tandemaxellyften, en revolutionerande funktion som gör det möjligt att koppla ur och höja den bakersta drivaxeln vid körning utan last. Precis som med en löpaxel förbättrar detta svängradien samtidigt som bränsleförbrukningen minskar.

Mer om tandemaxellyft
Fem axlar, direkt från fabriken

Fem axlar – direkt från fabriken

Fraktar du tung last? Du kan välja att beställa en femaxlad lastbil direkt från fabriken. Du får lastbilen levererad snabbare. Utan några ombyggnadskostnader. Och du får en lastbil med helbilsgodkännande. Dessutom får du full garanti och eftermarknadsstöd från Volvo, vilket kan sänka driftkostnaderna på längre sikt.

Läs mer om 10x4-konfigurationen
Påbyggnadsmöjligheterna gör Volvo FH redo för alla användningsområden

Fler möjligheter – snabbare körklar

Tack vare de många specifikationsalternativen går det snabbt och lätt att förbereda din Volvo FH för olika användningsområden, till exempel växelflak. Den nya elektroniska påbyggnadsmodulen är mycket användarvänlig, och Volvos webbaserade påbyggaranvisningar innehåller alla tekniska ritningar och kopplingsscheman som behövs.

Ta en titt på Volvos påbyggaranvisningar

Det nya chassiet

Det nya chassiet

Dragbilschassi

1. Batterilåda (BBOX-L)
Placerad 300 mm längre fram än på tidigare modell, vilket ökar bränslekapaciteten med 100–120 liter.

2. Batterilåda (BBOX-EF)
Placering baktill mellan chassiramarna finns som tillval.

3. AdBlue-tank
Kan monteras ovanpå ramen, bakom hytten, om du vill öka bränslekapaciteten (ADTP-BC).

4. APM (Air Production Modulator)
Placeringen mellan chassiramarna ger mer plats åt chassimonterad utrustning, till exempel bränsletankar.

Jämnlastchassi

Jämnlastchassi

1. Fritt ramutrymme
Chassipackningen kan flyttas bakåt för att ge plats åt kranstödben eller annan utrustning. (FAA10 – ca 500 mm, FAA20 – cirka 600 mm).

2. Hålrad i ramen för påbyggnad
Den övre hålraden är reserverad för påbyggaren. Alla fästen har en avsats och ett mellanlägg på 8 mm. Inga nitar används.

3. Förberedelse för kran
Chassiet kan fabriksmonteras med kranplåtar.

4. Luftfjädrad bakaxel och kort bakdel
Baköverhänget har förkortats genom den nya framåtmonterade krängningshämmaren, vilket är fördelaktigt vid anläggningstransporter och användning med växelflak. Samtidigt ger det bättre kontakt med vägen.

Sök efter en återförsäljare

Sugen på att provköra?

Det rätta sättet att uppleva vårt nya dynamiska chassi är att sätta sig bakom ratten. Din lokala Volvoåterförsäljare har nycklarna.

Sök efter en återförsäljare