Drivlinespecifikationer för Volvo FE

  • Motorprogram
  • I-Shift
  • Programvarupaket för I-Shift
  • Manuella växellådor
  • Bakaxlar
  • Bakaxelutväxlingar
  • Kraftuttag
  • Alternativa bränslen

Redo för alternativa bränslen

Alla effektnivåer av D8K-motorn är certifierade för syntetdiesel (HVO). En variant av D8K 320-motorn drivs av ren biodiesel (B100) och är Euro 6-certifierad. Den är perfekt för dig som vill ha ett miljövänligare alternativ och ta del av eventuella skattelättnader på din marknad.  

Motorer

  D8K
Antal cylindrar 6
Slagvolym 7,7 dm3
Slaglängd 135 mm
Cylinderdiameter 110 mm
Kompressionsförhållande 17.5:1
Ekonomivarvtal 1 000–1 700 v/min
Avgasbromseffekt (2 800 v/min) 120 kW
Kompressionsbromseffekt (2 800 v/min) 170 kW
Oljefilter 1
Oljebytesvolym, inklusive filter 25,5 l
Kylsystem, total volym 17 l

Oljebytesintervall
Upp till 100 000 km eller en gång/år (fjärrtransport): 75 000 km eller en gång/år (distribution) med VDS4.

Bränsle
EN 590 (EU-norm) max. 10 ppm svavel.

Motormonterat kraftuttag
Utväxling 1:1, 600 Nm vridmoment vid både körning och stillastående.

Biodieselutförande
D8K320 finns även för biodieseldrift (B100), certifierad enligt Euro 6. Mer information om serviceintervaller kan du få av din Volvoåterförsäljare.

 

D8K – Effekt/vridmoment

D8K – Effekt/vridmoment

Nettovärden enligt: EC 582/2011

  D8K250 (184 kW)  
  Max. effekt vid 2 100 v/min 250 hk
  Max. moment vid 900–1 700 v/min 950 Nm
  D8K280 (206 kW)  
  Max. effekt vid 2 100 v/min 280 hk
  Max. moment vid 950–1 700 v/min 1 050 Nm
  D8K320 (235 kW)  
  Max. effekt vid 2 100 v/min 320 hk
  Max. moment vid 1 050–1 600 v/min 1 200 Nm

I-Shift

I-Shift är Volvos automatiserade växlingssystem för alla användningsområden. Det både ökar förarkomforten och minskar bränsleförbrukningen tack vare sin snabba växling. Det kan utrustas med kraftuttag eller nödstyrservopump. För vissa användningsområden finns det en extra växellådsoljekylare. I-Shift manövreras med spaken bakom ratten.

Programvarupaket för I-Shift till Volvo FE

Bas (TP-BAS)
Den grundläggande programvaran passar de flesta transportkrav.

Distribution & anläggning (TP-DICON)
Förbättrad prestanda i mer krävande förhållanden, till exempel vid manövrering på trånga ytor.

Bränsleekonomi (TP-FUEC) Optimerar körningen för att uppnå den bästa bränsleekonomin.

Programvarupaket för I-Shift

Funktioner TP-BAS TP-DICON TP-FUEC
Växlingsstrategi bas
Växlingsstrategi prestanda
Växelval vid motorbroms
Oljetemperaturövervakning
Utökad växlingsstrategi  
Lågfartsfunktioner  
I-Roll frihjulsfunktion    
Spärr/aktivering av kick-down    
Ytterligare tillval      
Utökade kraftuttagsfunktioner
Förbättrade växlingsfunktioner, med kickdown

Manuella växellådor

De manuella växellådorna drivs med servoassistans. Den korta växelspaken, som är placerad på tunneln, är vibrationsfri, och dess rörelser är korta och precisa. Automatväxellådan manövreras via tryckknappar. Alla växellådor kan beställas med kraftuttag.

Automatväxellådor

Typ   Antal växlar Max. vridmoment Godkänd för tågvikt D8K250 D8K280 D8K320
AT2412E I-Shift 12 2 400 Nm 44 ton

Manuella växellådor

Typ   Antal växlar Max. vridmoment Godkänd för tågvikt D8K250 D8K280 D8K320
ZTO1006 Manuell 6 1 050 Nm 32 ton  
ZTO1109 Manuell 9 1 200 Nm 44 ton

Automatväxellådor

Typ   Antal växlar Max. vridmoment Godkänd för tågvikt D8K250 D8K280 D8K320
AL306 Automatisk 6 1 300 Nm 32 ton

Bakaxlar

Typ Axel- Växel Max. vridmoment Max. axeltryck Godkänd för tågvikt
Enkel reduktion          
RSS1344C Solo Hypoid 2 600 Nm 13 ton 44 ton
RTS2370A Tandem Hypoid 3 550 Nm 23 ton 70 ton
Navreduktion          
RSH1370F Solo Spiralkugg 3 550 Nm 13 ton 70 ton
RTH2180C Tandem Hypoid 1 200 Nm 21 ton 80 ton

Bakaxelutväxlingar

RSS1344C RTS2370A RSH1370F RTH2180C
2.64:1 3.09:1 3.76:1 2.96:1
2.85:1 3.40:1 4.12:1 3.08:1
3.08:1 3.78:1 4.55:1 3.22:1
3.36:1 4.13:1 4.67:1 3.36:1
3.70:1 4.50:1 5.41:1 3.52:1
4.11:1 5.14:1 6.18:1 3.70:1
4.63:1 5.67:1 7.21:1 3.89:1
5.29:1 6.17:1   4.12:1
6.17:1     4.35:1
      4.62:1
      4.82:1
      5.12:1
      5.43:1
      5.86:1
      6.31:1

Kraftuttag

  PTO-variant Typ Utväxling Max. vridmoment (Nm) Rotationsriktning
ZTO1006 PTR-ZF4 Fläns 1:1.699 320 Samma 
  PTR-ZF5 Pump 1:1.699 320 Samma
  PTR-FH5 Fläns 1:0.963 450 Samma
  PTR-PH4 Pump 1:0.963 450 Samma
           
ZTO1109 PTR-ZF2 Fläns 1:1.903 410 Samma
  PTR-ZF3 Pump 1:1.903 410 Samma
  PTR-FH1 Fläns 1:0.970 800 Motsatt 
  PTR-PH1 Pump 1:0.970 800 Motsatt 
  PTR-FH2 Fläns 1:1.253 430 Samma
  PTR-PH2 Pump 1:1.253 430 Samma
  PTR-FH5 Fläns 1:1.778 450 Samma
  PTR-PH4 Pump 1:1.778 450 Samma
  PTRA-PH1* Pump 1:0.970 600 Motsatt 
  PTRA-PH2* Pump 1:1.253 430 Samma
           
 AT2412E PTRD-D1D (TPTT730) Fläns 1:1.292–1.645 730 Motsatt 
  PTRD-D1D (TPTT730) Pump 1:1.292–1.645 730 Samma
  PTRD-D1D (TPTT870) Fläns 1:1.040–1.325 870 Motsatt 
  PTRD-D1D (TPTT870) Pump 1:1.040–1.325 870 Samma
  PTR-FH1 Fläns 1:0.705–0.897 1000 Motsatt 
  PTR-PH1 Pump 1:0.705–0.897 1000 Motsatt 
  PTR-FH2 Fläns 1:0.910–1.159 430 Samma
  PTR-PH2 Pump 1:0.910–1.159 430 Samma
           
AL306 PR-HP4T Pump 1:1.401 400 Samma
  PR-HP4TL Pump 1:1.139 400 Samma
  PR-HP6TH Pump 1:1.401 600 Samma
  PR-HP6TL Pump 1:1.139 600 Samma
           
D8K PTER1400 Fläns 1:1.000 600** Motsatt 
  PTER-DIN Pump 1:1.000 600** Motsatt
  PTER-100 Fläns 1:1.000 600** Motsatt
*Extra kraftuttag för PTR-ZF2/ZF3 som tillval
**Med AT2412E, högsta vridmoment under körning = 150 Nm

Ladda ned

Drivlinespecifikationer

Ladda ned alla drivlinespecifikationer som PDF.

Ladda ned(PDF, 3.1 MB)
Sök efter en återförsäljare

Volvo FE på nära håll

Specificera den perfekta lastbilen? Din lokala Volvoåterförsäljare hjälper dig gärna på vägen.

Sök efter en återförsäljare