Lastvagnar

Vägen in

Enligt en ny studie är kvinnliga lastbilsförare mer lönsamma än manliga. Trots det är vägen in i branschen snäv, endast fem procent av Sveriges runt 120 000 lastbilsförare är kvinnor. Hög tid för en förändring.
Julia Brobeck är en av 85 deltagare på Tjejdagen. I över åtta år har hon arbetat som sushikock men funderar nu på att söka in till en lastbilsutbildning.

Det känns fett läskigt, men också spännande, säger Julia Brobeck när den 60 ton tunga Volvo FH:n, med både trailer och släp, kryper upp för den branta backen på Volvo Lastvagnars Democenter.

Julia Brobeck är en av 85 deltagare på Tjejdagen. I över åtta år har hon arbetat som sushikock men funderar nu på att söka in till en lastbilsutbildning. När hon närmar sig parkeringen där 15 andra Volvolastbilar står uppradade skrattar hon.

– Jag har tänkt på att köpa en husvagn tidigare, men nu skulle jag lätt kunna sälja min lägenhet och skaffa en lastbil med riktigt stor hytt i stället. För jag känner mig som hemma i en lastbil.

Samtidigt ett par meter därifrån kliver Frida Sjöberg ut ur en Volvo FM Performance Edition. Hon är 18 år gammal och går sista året på fordons- och transportprogrammet på Erikslundsgymnasiet i Borlänge. När hon är klar med skolan väntar sommarjobbet på ett lokalt åkeri.

– Jag brås på min pappa, han körde lastbil. När jag var liten brukade han skjutsa mig till skolan med den. Jag tyckte att det var pinsamt då, men nu tycker jag att det är coolt, säger Frida Sjöberg och söker med blicken efter nästa Volvo att provköra.

När hon tar studenten och kliver ut i arbetslivet blir hon en av Sveriges omkring 120 000 lastbilsförare. Framför allt så blir hon en del av de fem procenten som är kvinnor. Att lastbilsföraryrket är ett av landets mest mansdominerade är anledningen till att Volvo Lastvagnar sedan 1999 anordnar en evenemangsdag då unga kvinnor får tillfälle att provköra allt från 75 ton tunga timmerkombinationer till lättare distributionslastbilar.

 

– Tanken med Tjejdagen är att engagera och motivera kvinnor i en traditionellt mansdominerad bransch, säger Christina Eriksson, som är chef för marknadskommunikation på Volvo Lastvagnar.

– Det handlar om att spränga gränser och ändra den allmänna attityden. För det finns inget i det här yrket som en kvinna inte klarar av lika bra som en man, tillägger hon.

En annan viktig punkt på dagordningen är att träffa kvinnor som arbetar inom branschen i dag, och kan dela med sig av sina upplevelser. En av dessa kvinnor är Gabriella Evenfjäll, som är lastbilsmekaniker på Wist Last & Buss i Östersund. Hon körde lastbil i sex år innan hon bestämde sig för att laga dem i stället.

Trots att det är ett ännu mer könssegregerat yrke – mer än 99 procent av landets lastbilsmekaniker är män – upplever Gabriella Evenfjäll att hon får mer respekt som mekaniker än vad hon fick som förare.

– När jag körde lastbil märkte jag av machokulturen. Jag fick höra saker som ”lilla gumman” av äldre kollegor, och att jag inte kunde göra det killarna gör. Men som mekaniker vågar de inte ifrågasätta mig. För de kan inte det jag kan, säger hon.

Enligt en undersökning utförd av norska Statistisk Sentralbyrå är kvinnliga lastbilsförare mer lönsamma för åkerierna än manliga. Inte nog med att de förbrukar mindre bränsle och är inblandade i färre trafikolyckor, de kör dessutom skonsammare med sina fordon. Det senare kan Gabriella Evenfjäll skriva under på.

– Som mekaniker har jag märkt att kvinnliga förare inte slarvar lika mycket med sina fordon. De håller bilen ren både invändigt och utvändigt, och sliter inte ut broms och drivlina lika fort. Deras lastbilar håller längre helt enkelt.

 

Det finns siffror som pekar på att männens järngrepp om lastbilsratten håller på att luckras upp. 2016 var 19 procent av alla studenterna som gick ut fordonsprogrammet kvinnor, och av de lastbilsförare som anställdes under samma år var 11 procent kvinnor. Det är inga rungande siffror, men det tyder på att åkeribranschen lockar och anställer fler kvinnor än tidigare. Att branschen inom de kommande tio åren kommer att behöva 50 000 nya lastbilsförare, enligt Transportfackens Yrkes- & Arbetsnämnd, kanske kan påverka utvecklingen.

För Julia Brobeck, som överväger ett karriärskifte, är det viktigt att branschen tar itu med sin machojargong.

– Vi kommer ingenstans om vi inte ändrar på det. Det är som med sexistisk reklam, om du tillåter dem att göra det så kommer de att fortsätta. Men genom att gå in i det, och ta tag i det, så kan vi neutralisera det.