Lastvagnar

50 nyanser av metall

I en monteringshall strax norr om Stockholm står en Volvo FH och väntar på sin makeover. Här ska dekorformgivaren John Troéng förvandla den oskuldsfullt vita Volvolastbilen till en frustande heavy metal-best.
John Troéng framför lastbilen som han strajpat med det vinnande bidraget i Volvo Lastvagnars desingtävling Metal On Metal.
John Troéng framför lastbilen som han strajpat med det vinnande bidraget i Volvo Lastvagnars designtävling Metal On Metal.

Insprängt i ett industriområde i Järfälla ligger John Troéngs kombinerade designstudio och monteringshall. Här sätts allt från enkla företagsloggor till avancerade stripingkonstverk på plats, och efter flera år i dekorbranschen har John gjort sig ett namn som stripingexpert.

Förvandlingen som sker inuti J.J Troéng Designs lokaler gör att det är svårt att tro att lastbilar som rullar ut har något gemensamt med de som en gång rullade in.

– Jag har alltid varit intresserad av lastbilar och av att teckna. Men att jag fastnade för striping och dekordesign var bara tillfälligheter. När jag var anställd på Wist Last & Buss i Umeå brukade jag sitta och rita på kvällar och helger. När en av säljarna fick en ny lastbil frågade han mig om jag ville designa ett motiv. Jag slet jättelänge med designen, och till slut satte de min dekor på fordonet. På den vägen är det, säger han. 

2005 startade John sitt företag och sedan dess har det rullat på med uppdrag. I dagsläget designar och monterar han två till fyra lastbilar i veckan.

– Det är ganska ovanligt att man både designar och monterar dekoren. Men jag känner att det ger mig en känsla för lastbilen och formerna, som jag kan använda i min design.

John är precis i startgroparna med att montera vinnarbidraget till Volvo Lastvagnars och Sweden Rocks tävling ”Metal on Metal”, där deltagarna skickat in sina egna lastbilsmotiv som osar av blod, svett och distade gitarrsolon. John satt med i juryn och var en av dem som valde ut Anders Järvklos vinnande design, som är inspirerad av Deep Purples låt ”Smoke on the water”.

– Vi var alla överens om att det här var ett riktigt bra bidrag. Det var en tidlös illustration som förenade många uttryck, säger han.

 

Det prisvinnande motivet föreställer slingrande rök mot en mörkblå bakgrund, vatten och rök som tillsammans fångar ett symboliskt rocktema. Men den rykande lastbilen medför en del utmaningar för John och hans kollegor.

– Det krävs en högupplöst bild av riktigt bra kvalité för att det ska bli snyggt. Vi har arbetat med designen i ungefär tre veckor. Eftersom den kommer att ställas ut och visas upp på Sweden Rock vill vi tänja på gränserna och se till att det färdiga resultatet blir riktigt vasst. Jag har försökt lyfta fram fart och rörelse i bilden, som jag hoppas ger designen en wow-känsla, säger John.

Ofta blir jag imponerad av att de har så kreativa idéer.

 

Designen som han har arbetat fram kräver ett skarpt öga och en stadig hand, och när han håller upp dekoren mot lastbilskroppen sitter formen som gjuten. Sakta drar John av det klistrade lagret på baksidan av den första rullen dekortejp. Hans rörelser är smidiga och precisa.

Med millimeterprecision lägger han motivet till rätta och med en spatel slätar han ut det mot karossen. Nästa steg är värme. En luftpistol hettar upp den mjuka plasten tills den blir formbar. Därefter viker han in dekoren så att den följer Volvo FH-lastbilens kurvor exakt.

– Det krävs att man är väldigt insatt i hyttformen och hur lastbilens element fungerar. Det gäller att vara väldigt noggrann. Vi skriver ut dekoren i Umeå, och jag har inga reservbitar, säger han och slätar ut dekoren med spateln.

– För att kunna ta fram en design som överensstämmer med kundens önskemål är det viktigt att man har en öppen dialog med beställaren. Det är i de här samtalen som man kan förstå vad de verkligen vill ha. Ofta blir jag imponerad av att de har så kreativa idéer.

Metoderna som John använder sig av är striping och foliering. Sedan han startade sitt företag har både hantverket och materialet utvecklats på många plan. Problem som tidigare fanns med hållbarheten och livstid har i dag blivit mycket mindre.

– Kvaliteten på materialet har utvecklats otroligt mycket. I dag är foliering och striping fullt jämförbart med lackering. Jag skulle faktiskt säga att det håller bättre än en lackning, för det tål både solljus och tvättar bättre. Andra fördelar är att monteringstiden är kortare och att priset till följd av det blir lägre. Att dekormotiv kan monteras på plats gör också att lastbilen inte behöver transporteras, säger John.

 

Motiven som John designar och monterar skiljer sig åt. Det vanligaste motivet på Volvofordon är ett järnmärke på sidan av hytten. Men när det kommer till de mer avancerade beställningarna så är abstrakta former heta.

– Det allra roligaste är när man får kombinera ett konkret motiv med abstrakta former. Om man utför det på rätt sätt kan formerna verkligen lyfta fram motivet. Men det är också det allra svåraste, säger John och måttar nästa dekorstycke mot Volvo FH:n.

Tävlingen "Metal on metal"

I samarbete med den hårt rockande festivalen Sweden Rock arrangerade Volvo Lastvagnar en tävling på temat ”Metal on metal”.

Uppdraget gick ut på att designa ett snyggt hårdrocksmotiv till en Volvo FH. I prispotten låg vip-biljetter till årets Sweden Rock-festival och äran att få sin designidé förverkligad av J.J. Troeng Design och sedan stripad på en fabriksfärsk Volvo FH.

Efter långa överläggningar kunde juryn till slut enas om en segrare, Anders Järvklos uppfinningsrika Deep Purple-hommage.

– Jag har vuxit upp med 70-talets hårdrock som Black Sabbath, Whitesnake och Deep Purple. Det var en unik epok i historien och musiken kommer alltid att leva vidare. Nu är jag riktigt nyfiken på att se hur mitt tävlingsbidrag kommer att se ut på en riktig lastbil, säger Anders Järvklo, som vann två vip-biljetter till Sweden Rock (värde 7 800 kronor).