Lastvagnar

Genom lervälling i Sibirien

I hjärtat av Sibirien är naturen vild och vägarna dåliga eller rentav obefintliga. Här jobbar Nikolai Goncharov i en terränganpassad och säker Volvolastbil.
Det är inte långt till Nikolai Goncharovs destination, bara 12 mil, men en stor del av sträckan består av grusväg med enorma lerpölar och gropar.

Nikolai Goncharov har bott i Rysslands största region Jakutien i nästan 20 år. Tio av dem har han kört lastbil för Transotdelstroy (TOS), ett fraktbolag med säte i Lensk.

– Här är det leran och de dåliga vägarna som är problemet. ”Egentligen har vi inga vägar här, bara en körriktning.”

I dag ska han köra betongplattor från en hamn i Peleduy till en byggarbetsplats i Chayanda. Där bygger den ryska naturgasjätten Gazprom ett gasfält. Det är inte långt, bara 12 mil, men det är inte lätt att ta sig dit eftersom en stor del av sträckan består av grusväg med enorma vattenpölar och gropar.

– Här krävs det en tung terränglastbil som den här. Det är en bra och robust lastbil, säger Nikolai, där han sitter i hytten till sin Volvo FMX 460-dragbil med 6x6-konfiguration. Han har bara kört den i några månader, men har nästan tio års erfarenhet av andra Volvomodeller.

Under lastningen i hamnen pekar Nikolai mot floden Lena bakom dem.
– Lena är Jakutiens livsnerv. Nästan alla transporter går flodvägen, både uppströms och nedströms, säger han.

 

När floden går att trafikera på sommaren är det full fart här, eftersom det inte finns något annat sätt att transportera gods till många delar av Jakutien. Lastbilarna kör godset som fraktas på Lena från hamnarna till olika platser i regionen, ofta via grusvägar som förvandlas till lervälling varje gång det regnar.

Nikolai berättar om en gång för några år sedan när han körde på en riktigt lerig grusväg i regnväder.
– Efter regnet skulle vi uppför en brant, lerig backe, men lastbilarna klarade det inte. Vi kämpade ett tag för att ta oss upp, men det gick inte. Vi fick vänta i våra lastbilar i två dagar på att vädret skulle bli bättre. Det slutade till sist regna, började blåsa och vägen torkade upp. Först då kunde vi köra vidare.

Men riktigt så illa är det inte särskilt ofta, menar han, eftersom Volvos terränglastbilar är rustade för riktigt tuffa förhållanden. På vintern, när Lena fryser till, fixar vägarbetarna en snöväg genom skogen hela vägen upp till Ust Kut.

– Här kan det bli ganska kyligt, minst sagt. 40–45 minusgrader och ibland ända ned till minus 50. Men för våra Volvolastbilar är det inga problem.

Nikolais erfarenhet och aktsamhet hjälper honom också att ta sig fram på de besvärliga vägarna i Jakutien. Han kan de här pölarna utan och innan och vet vilken sida av varje pöl som är djupast. På vägen från hamnen delar han med sig av några tips.

– Även om pölen inte är så stor får man inte köra för fort genom den. Man måste sakta ned och växla ned i stället så går det bättre.

Egentligen har vi inga vägar här, bara en körriktning.

Men ibland när vägen är riktigt lerig spelar det ingen roll hur försiktig och erfaren föraren är. Då blir det problem ändå. Ute på grusvägen fastnar det plötsligt en sten mellan hjulen. Nikolai klättrar ur hytten och tar en titt på problemet. Sedan hämtar han en slägga och slår stenen i mindre bitar så att den lossnar.

– Stenar kan skada och skära hål i däcken och göra så att de exploderar. Jag hade tur, för jag kunde slå sönder stenen med släggan så att den lossnade. Ibland måste man lossa på hjulet och tömma det på luft för att få bort stenen, förklarar han när han kommer in i hytten igen.

 

En bit längre fram står en annan lastbil. Föraren går runt den med oroliga steg. Nikolai stannar till, klättrar ur hytten och går fram och pratar med honom en stund. Väl tillbaka berättar han att föraren behöver hjälp med bogsering, men att han själv inte kan hjälpa till eftersom hans lastbil är fullastad. Eftersom vägarna är så dåliga är det väldigt viktigt att förarna hjälper varandra, säger han.

– Vi hjälps alltid åt när det behövs. Det är ett måste här ute.

Efter några kilometer stannar Nikolai för en kort paus och en kopp te.

– Skönheten, den orörda naturen och de rena floderna är det som jag uppskattar mest med Jakutien, säger han och tittar sig omkring.

Nikolai är född i regionen Kemerovo i sydvästra Sibirien. Han kom till Jakutien för att besöka sin syster och blev kvar – fascinerad av regionens natur och torra klimat, som gör de extremt kalla temperaturerna på vintrarna mer uthärdliga.

Jakutiens rika djurliv är också något som fascinerar Nikolai.

– Här finns många sorters fisk, som gädda, abborre och sibirisk lax. En gång såg jag en björnhona med ungar. Kaniner har jag också sett. Även rävar och älgar. Här springer djuren omkring alldeles i närheten. Vi lever sida vid sida.

Snart övergår grusvägen i asfalt. Några kilometer längre fram står det en dragbil i diket bredvid vägen.

– Föraren måste ha somnat vid ratten. Asfaltsvägar är inte lika krävande att köra på för föraren och då är det lätt att tappa koncentrationen, säger han.

Nikolai vinkar till en annan Volvoförare från TOS, som är på väg tillbaka från sitt uppdrag. Han berättar att han gillar att jobba för företaget och för sin chef, Stanislav Khamaganov, som ser till att förarna alltid har uppdrag så att lastbilarna inte behöver stå still.

Uppdraget är slutfört och Nikolai är tillbaka i byn Peleduy, där många av TOS lastbilar och förare är stationerade under sommaren.

Han berättar att han saknar sin fru, två döttrar och tre barnbarn, som alla bor i Lensk. Det är bara då och då som han får chans att åka hem. Att vara borta från familjen är en oundviklig del av jobbet.

– När jag kommer hem märker jag hur barnbarnen har växt och lärt sig nya saker. Men det är ju för min familj, för att de ska ha det bra, som jag har det här jobbet, tillägger han avslutningsvis.

Transotdelstroy (TOS)

Ägare: Stanislav Khamaganov
Antal anställda: 90
Historia: Företaget grundades för 14 år sedan.
Större kunder: Gazprom, Rosneft, Sclumberger
Totalt antal fordon: 283
Vagnpark: 60 (varav Volvolastbilar: 30)
Huvudsaklig last: Byggmaterial och komponenter till gas- och oljeutvinning.
Lastbilen: Volvo FMX 460-dragbil med 6x6-konfiguration. Släp: Rysk släpvagn från NARZ Company för upp till 55 ton. Uppdrag: Betongplattor från hamnen i Peleduy till byggarbetsplatser i Chayanda-området.