Inget snökaos i Kiruna

Med köldknäppar på 40 minusgrader och två meter nysnö varje säsong krävs det att snöröjarna på Sveriges nordligaste flygplats vet vad de gör och har bra utrustning. På Kiruna Airport är Volvo Lastvagnar en viktig kugge i maskineriet.

Snö ställer sällan till problem på Kiruna Airport. Det kan resenärerna tacka en effektiv snöröjning för.

Snö ställer sällan till problem på Kiruna Airport. Det kan resenärerna tacka en effektiv snöröjning för.

Kvart i fem på morgonen börjar förmiddagsskiftet för snöröjningslaget på Kiruna Airport. Men snöröjningsledaren Rune Nilsson föredrar att ha marginalerna på sin sida.

– Har det varit skitväder under natten åker jag alltid ut en halvtimme tidigare. Det är viktigt med fingertoppskänsla, konstaterar han.

Just i dag har han fått dricka sitt morgonkaffe hemma i lugn och ro. Vädret på flygplatsen en knapp mil utanför centrala Kiruna är gynnsamt – sju minusgrader och solsken, även om vinden är frisk. Ett dygn tidigare var det dock oväder med kraftigt snöfall och kulingvindar. Vändorna på banan för snöröjningslaget blev många, och morgonen för Rune Nilsson tidig.

Belägen 15 mil norr om polcirkeln är Kiruna Airport Sveriges nordligaste flygplats. Vintrarna är långa och snörika – det kan falla över två meter nysnö på en säsong här – och varje vinter brukar bjuda på ett par köldknäppar runt 40 minusgrader. Men förutsättningarna för snöröjningen är ändå mestadels goda. Den kalla snön som faller över Kiruna är enklare att hantera än den kladdiga blötsnö som drabbar landets sydligare delar.

Rune Nilsson (t h) och hans kollega André Nilsson sköter snöröjningen på Kiruna Airport. För att flygplanen ska kunna lyfta och landa måste startbanorna vara ordentligt plogade.

Rune Nilsson (t h) och hans kollega André Nilsson sköter snöröjningen på Kiruna Airport. För att flygplanen ska kunna lyfta och landa måste startbanorna vara ordentligt plogade.

– Det är väldigt sällan vi misslyckas med att få ner eller iväg flygplan här, och när det sker är det oftast vinden som ställer till det och inte snön, säger Rune Nilsson.

Men att himlen just i dag är blå betyder inte att det går att rulla tummarna. Den friska, byiga vinden får gårdagens snö att blåsa in över banan. Medan vi pratar är Runes kollega André Nilsson ute och plogar till banans kant med en Towed Jet Sweeper, en plog-blås-sop-maskin från tyska Aebi Schmidt byggd på en Volvo A25-dumper med snöplog fram, borstvals i mitten och snöslunga bak.

Rune Nilsson anropar flygledartornet och får tillstånd att köra ut med sin Volvo FM från 2015 med 11-liters Euro 6-motor på 410 hästkrafter. Den har en Schmidt MS56-plog med sju 800-millimetersblad monterad, den är speciellt framtagen för flygplatser med ett överkörningssystem som gör att den kan ploga över markljus utan att skada dem.

– Nu ligger snön på bankantsljusen, så vi kör långsamt och plogar ut snön på banan igen i en smal sträng, och sedan kör André ut och kastar bort den med snöslungan utanför bankantsområdet. Så får man riktigt rent, förklarar Rune Nilsson.

Friktionen i banan mäts flera gånger varje dag. Utan aktuella värden kan inte piloten på ett flygplan beräkna start och landning.

Friktionen i banan mäts flera gånger varje dag. Utan aktuella värden kan inte piloten på ett flygplan beräkna start och landning.

Han har en tydlig gotländsk dialekt, och på frågan om hans bakgrund berättar han att han egentligen pensionerade sig häromåret efter nästan 30 år på Visby flygplats. Men så ringde arbetsgivaren Swedavia på hösten och frågade om han kunde tänka sig att hoppa in igen en vecka, fast uppe i Kiruna. Veckan blev två, därefter tre och sedan ännu längre.

– Det är roligt med nya utmaningar. De sista två vintrarna i Visby var det nästan ingen snö. Men beredskap hade vi såklart och vi var utrustade med ungefär samma maskinpark som här.

Vilka är skillnaderna mellan att snöröja en landsväg och en landningsbana? Rune Nilsson nämner två, båda kopplade till säkerheten.

– Dels har vi ju den här, säger han och lyfter radiomikrofonen. Alla fordonsrörelser på ban- och taxiområdet måste godkännas av flygledartornet.

Som vore det planerat knastrar radion till, och Rune Nilsson får besked om att snöröjarna måste lämna banområdet. En sjuktransport med destination Sunderby länssjukhus ska avgå.

– Den andra skillnaden är friktionskraven, berättar han när vi ser ambulansflyget avgå mot Luleå Airport. Vi mäter friktionen i banan flera gånger varje dag. Utan aktuella värden kan inte piloten på ett flygplan beräkna start och landning. Kiruna Airport levererar alltid bra friktionsvärden, något som det kalla klimatet har en viktig del i. Som enda flygplats i Sverige använder Kiruna varmvattensandning – kylan i banan gör att sanden snabbt fryser fast och rullbanan blir som ett sandpapper.

Yvonne Björnström är chef för Swedavia Fordon.

Yvonne Björnström är chef för Swedavia Fordon.

Yvonne Björnström är chef för Swedavia Fordon. Att snöröjningen fungerar är väldigt viktigt för tillgängligheten i Sverige, betonar hon.

– Annars kan och får inte flygplan starta och landa, vilket är kostsamt för flygbolagen om planen måste flyga till alternativ flygplats eller bli stående. Det påverkar också resenärernas förtroende för bolaget. För Swedavia är det avgörande att vi har hög kvalitet på snöröjningspersonalen och utrustningen. Volvomaskinerna gör ett bra jobb, de är robusta och lätta att underhålla, säger hon.

Kurt Mäki har jobbat på flygplatsen i Kiruna i över 35 år. Han berättar att relationen till Volvo Lastvagnar går långt tillbaka.

– De testar utrustning i närheten så det har fallit sig naturligt att vi jobbat med dem. Numera sker upphandlingarna av Swedavia Fordon så att vi har Volvo nu är inte vår förtjänst, men vi som jobbar ute på banan här känner en trygghet med Volvo, säger han.

 

I maskinparken på flygplatsen i Kirunas ingår sex Volvolastbilar samt ett antal lastmaskiner från Volvo Construction Equipment.

I maskinparken på flygplatsen i Kirunas ingår sex Volvolastbilar samt ett antal lastmaskiner från Volvo Construction Equipment.

I över 35 år har Kurt Mäki arbetat på flygplatsen i Kiruna.

I över 35 år har Kurt Mäki arbetat på flygplatsen i Kiruna.

Hur märks det att de jobbar på Sveriges nordligaste flygplats? Kylan är utmärkande enligt Kurt Mäki – går temperaturen under 30 minusgrader så utför de bara de allra nödvändigaste arbetena och undviker att efterröja om det inte är absolut nödvändigt. Allt för att spara på maskinerna.

– Klimatet gör sig påminnt hela året. Vi har två Volvo FL6 med avisarutrustning och den ena står på värmning året om. Det händer att det kryper under nollan på nätterna även i juli och då måste vi ta ut den och avisa planet som ska ner till Arlanda tidigt på morgonen. Och en gång har jag faktiskt snöröjt på midsommarhelgen. Nu i efterhand skrattar man åt det, men då var det inte så kul, avslutar han med ett leende.