Lastvagnar

"Min syokonsult sa att tjejer inte ska köra lastbil"

När Bodil Lilja träffade SYO-konsulenten inför gymnasievalet hade hon redan bestämt sig för fordonsprogrammet. Hon ville jobba med tävlingshästar i Europa och för att göra det var lastbilskort ett krav. Men SYO-konsulenten slog hål på drömmen direkt.
Bodil Lilja började köra lastbil när hon var 23 år, då främst hästtransporter genom Europa. 2008 tog hon över sin fars transportföretag.
Bodil Lilja började köra lastbil när hon var 23 år, då främst hästtransporter genom Europa. 2008 tog hon över sin fars transportföretag.

– ”Tjejer ska inte jobba med fordon” sa hon. Och så var det med det. Jag bestämde mig för att inte plugga alls i stället. Men så ringde hon upp mig på sommarlovet och sa att hon hade hittat en skola till mig – en kockutbildning. Så jag utbildade mig till kock, men hade inga planer på att jobba som det. Direkt efter skolan skaffade jag mitt lastbilskort.

Bodil Lilja jobbade 11 år som hästskötare, bland annat åt en ryttare i det italienska landslaget. Hon följde med till VM, EM och även till OS i Sydney 2000. Hon minns en gång när hon körde lastbil i Rom, och inte hittade ut. Det hela slutade med att hon fick poliseskort ut ur staden. En annan upplevelse som hon sent kommer att glömma var när en av hästarna som hon transporterade skadades och fick opereras akut på en parkeringsplats i Frankrike.

Sedan nio år driver Bodil Lilja åkeriet Bodil Transport AB i Värnamo, där hon och hennes tre anställda fraktar grus, jord, betong och containrar. När hon själv ska köra föredrar hon att sitta bakom ratten på sin Volvo FH.

– För fyra år sedan flög jag av hästen och bröt ryggen. Sedan dess åker jag helst med Volvo FH-bilen eftersom den är skonsammare för min rygg, dessutom är den utrustad med VDS (Volvo Dynamic Steering) vilket gör den ännu lättare att köra, avslutar Bodil Lilja som 30 år senare har motbevisat sin SYO-konsulentflera gånger om.