Ge din lastbil ett andra liv

Redan när du beställer din nya lastbil kan du påverka fordonets andrahandsvärde. Med en genomtänkt specifikation, ett heltäckande serviceavtal och regelbunden skötsel kan din lastbil få mer än ett långt liv. Den kan få flera.

Ge din lastbil ett andra liv

Frågan som många ägare ställer sig är: hur förbereder man sin lastbil för ett andra liv?

Varje år säljer Volvo Lastvagnars svenska återförsäljare ett par tusen begagnade lastbilar. Hur stor den svenska andrahandsmarknaden är för de tunga fordonen är svårt att säga, eftersom det inte finns någon officiell statistik att förlita sig på. För många åkerier har begagnathandeln blivit en oumbärlig del i deras ekonomiska kretslopp. Att sälja den gamla lastbilen är ofta en förutsättning för att kunna köpa in ett nyare fordon.

– Lastbilar som är flexibla i sin användning är ofta enklare att avyttra. Ett exempel är lastväxlare som har ett brett användningsområde i många olika branscher och därför når fler tänkbara kunder. Ju större kundkretsen är för en lastbil desto lättare blir den att sälja, säger Jan Stridsberg som är ansvarig för begagnat hos Volvo Lastvagnar.

Efterfrågan på begagnade fordon är stor, och genom användandet av internet har kunderna blivit rörligare. Vissa åker över 50 mil för att titta på rätt bil. Frågan som många ägare ställer sig är: hur förbereder man sin lastbil för ett andra liv?

– I första hand ska lastbilen vara ändamålsenlig för det den ska användas till, men visst finns det specifikationer som ökar andrahandsvärdet. Till exempel är skåp med öppningsbar sida mer eftertraktat än motsvarigheter utan. Skåpen får gärna också ha inbyggda skenor för lastsäkring och en hög invändig höjd, säger Jan Stridsberg.

Jan Stridsberg

Jan Stridsberg, ansvarig för begagnathandeln hos Volvo Lastvagnar.

För begagnade fjärrlastbilar som kör långa sträckor är det viktigt att utrustningen inuti hytten – exempelvis värmare, mikro och kaffekokare – håller en hög nivå. Att specificera rätt från start ger lastbilen goda förutsättningar när den ska vidare på andrahandsmarknaden. För att behålla värdet krävs också ett bra serviceavtal och tydlig dokumentation.

– En lastbil som rullar flitigt på vägarna men inte sköts och underhålls faller snabbt i värde. När vi får in en lastbil som har haft ett guldavtal vet vi att den har blivit väl omhändertagen. För köparen är det en stor trygghet att veta att lastbilen har blivit ordentligt underhållen, har en tydlig reparationshistorik och har servats med Volvos originaldelar, säger Jan Stridsberg.

I Sverige är det lätt att äga en Volvo. Lastbilen håller hög kvalitet och det finns god service att hitta överallt.

Magnus Carlsson

Begagnatsäljare, Finnvedens Lastvagnar i Värnamo.

Magnus Carlsson håller med om att servicehistoriken är viktigare nu än vad den var förr. Han har sålt begagnade lastbilar på Finnvedens Lastvagnar i Värnamo sedan 1997, och understryker vikten av ett fungerande servicenät.

– I Sverige är det lätt att äga en Volvo. Lastbilen håller hög kvalitet och det finns god service att hitta överallt. Tillgången till ett bra servicenät är A och O. Har du inte det så kvittar det hur bra lastbilen är. Förr eller senare måste du serva den.

Servicefrågan leder oss osökt till elefanten i rummet: lastbilsimport. Att köpa en lastbil från utlandet kan ibland verka vara en bra idé. Vad man kanske glömmer är att en utländsk lastbil inte nödvändigtvis innehåller alla funktioner som en svensk köpare tar för givet. I slutändan kan det kosta mer än vad det smakar, menar Magnus Carlsson.

– Importerar du en lastbil av ett udda fabrikat så blir riskerna större då det bristfälliga servicenätet gör det svårt att hålla bilen rullande. Att sälja om en begagnad utländsk lastbil i Sverige är i stort sett omöjligt. Det är även svårare att sälja om importerade Volvolastbilar då de ofta har en specifikation som inte är anpassad för vår svenska standard.

Magnus Carlsson, begagnatsäljare på Finnvedens Lastvagnar i Värnamo.

Magnus Carlsson, begagnatsäljare på Finnvedens Lastvagnar i Värnamo.

Hur ser det ut om vi vänder på steken? Går det att exportera en begagnad lastbil? Faktum är att hälften av alla begagnade lastbilar som Volvo Lastvagnar får in säljs på export, och ibland utanför Europa. En Volvolastbil som har rullat mer än 100 000 mil är fortfarande attraktiv på exportmarknaden. Miljözoner och emissionskrav för bilar som ska användas i Sverige har gjort att äldre bilar tappar värde snabbt. I andra länder kan de däremot få ett andra liv, förklarar Jan Stridsberg.

– Volvolastbilar som rullat i Sverige har ett mycket gott rykte utomlands. Det tuffa klimatet gör att vi specar våra lastbilar ordentligt med värme, stora hytter och rejäla motorer. I dag kan många exportmarknader utanför Europa hantera I-Shift och andra tekniska innovationer. Ibland får vi in lastbilar som har gått över 125 000 mil som inte är eftertraktade på den svenska marknaden. Däremot kan de få nytt liv i Sydamerika. Jag har hört historier från åkeriägare som har varit på kundresa nere i Bolivia eller Chile och sett sina egna gamla lastbilar köra förbi. Inte sällan med ”Anderssons Kran” eller ”Svenssons Transport” fortfarande skrivet på dörren. Om det inte är ett bevis på svensk kvalitet så vet jag inte vad som är det.

Detaljerna som ökar andrahandsvärdet

  • En väl tilltagen sovhytt, gärna med dubbla bäddar, är eftertraktad av förare som sover i bilen.
  • En väl tilltagen skåphöjd underlättar vid lastning och påverkar prisbilden positivt.
  • Öppningsbara sidor på skåpet underlättar vid lastning med truck.
  • Volvo Dynamic Steering, en tillvalsfunktion som snart kommer att tas för givet, på samma sätt som I-Shift och Volvo Engine Brake (VEB).
  • Motivlackat i all ära, men vitt är neutralt och lättsålt. Foliering är ett bra alternativ som dessutom skyddar grundlacken.
  • En Volvolastbil med Guldavtal eller annat serviceavtal borgar för att fordonet är väl omhändertaget.
  • Miljöklasser påverkar prisbilden för alla fordon som kör i tätort.
  • Volvo Nyckelfärdigt är smart och noggrant specade bilar. Väl underhållna, då service av såväl lastbil som påbygge har ingått i avtalet då bilen köptes.

Fallgroparna på begagnatmarknaden

  • Udda importfabrikat. Att importera en lastbil eller ett skåp av ett okänt fabrikat kan vara lockande, inte minst när du tittar på prislappen. Det kan dock bli ett bakslag när du ska sälja den som begagnad. 
  • Restskulder. Att sälja och köpa begagnat via en professionell handlare är en trygghet. När du köper från en privat säljare kan du råka ut för restskulder och penningtvätt. En återförsäljare kan hjälpa dig med finansiering och försäkringar. 
  • Snålt underhåll. Att dra in på service och underhåll för att spara en slant är en kortsiktig lösning. Reparera direkt om något går sönder. Samma gäller tvätten. En lastbil som tvättas regelbundet behåller sitt värde längre

Relaterat innehåll

Levererar en perfekt mix

Vagnparksägaren Craig Fox har två enkla förklaringar till sin framgång inom transportbranschen. Han kör bara last som är lönande och transporterar många olika sorters varor....

Vägtåg på 175 ton i Australiens ödemark

I Australiens outback sitter 52-åriga Maxine Taylor bakom ratten på en Volvo FH 16 Tridem, som leder ett 175 ton tungt vägtåg. Hon har fyra släp bakom sig och en lång varm dag på vägen framför sig. Som dotter och änka till lastbilsförare hade hon ...

Gräver djupare i Köpenhamn

I Köpenhamn byggs en ny tunnelbanelinje. Att köra så mycket jord genom en miljonstad som Köpenhamn är en stor utmaning för lastbilsförarna. Johnny Olsen är en av dem och här berättar han om sin upplevelse av arbetet....

Filtrera artiklar

5 true 5