Lastvagnar

Nyckelfärdigt räddade jobbet

När åkeriföretaget Bigero i Mockfjärd fick ett nytt kontrakt på snöröjning blev det bråttom. Den gamla lastbilen uppfyllde inte miljökraven, men redan en månad efter beställning fanns deras nyckelfärdiga lastväxlare från Volvo Lastvagnar på plats. – Vi gick på jouren morgonen efter, berättar Linda Lindberg.
Volvo Nyckelfärdig är kompletta lastbilar, perfekt specade för olika transportuppdrag. Den korta leveranstiden gör att man kommer igång snabbt.
Volvo Nyckelfärdig är kompletta lastbilar, perfekt specade för olika transportuppdrag. Den korta leveranstiden gör att man kommer igång snabbt.

Petri Renbro rattar den nyckelfärdiga lastbilen på den smala asfaltsvägen. Då och då kommer det en mötande bil och han saktar in. Ersholn heter den dalska byn som vi passerar, en idyll med röda hus, inhägnade hagar med betande får och klungor av björkträd. Petri svänger upp mot Tansvägen och asfalten övergår till grusväg och blandskog med återkommande fickor för virkesavlägg. Att underhålla de lokala skogsvägarna så att de klarar av tunga virkestransporter är ett typiskt uppdrag för Bigero.

– Jag är lite alltiallo, kan man säga. När jag kommer på morgonen får jag veta vad jag har för körning den dagen och ibland händer det att de sms:ar kvällen innan och säger att jag ska ner till Borlänge. Vi kör lera från Gävle hamn till Kvarnsvedens pappersbruk och jag brukar hoppa in där vid behov, berättar Petri.

Han trivs på Bigero, där han jobbat i åtta år.

 

– Vi har bra stämning och högt i tak. Alla hjälps åt för att få saker att fungera, någon dag kanske det blir en timmes extra körning för mig och en annan dag behöver jag gå tidigare för att hämta på förskolan. Det går åt båda hållen.

Bigero är ett familjeföretag som köptes av Lars Göran Lindberg i slutet av 90-talet. Allt började med att han fick jobb som ansvarig mekaniker för verkstaden 1987. Sedan ville en av delägarna sälja sin andel. Lars Göran köpte först den andelen och tio år senare även andra halvan av företaget. Kärnan har hela tiden varit åkeriverksamhet men företaget har provat några sidoverksamheter genom åren, bland annat försäljning av personbilar och timmerkörning åt sågverket.

Lars Görans hustru Ingalill ansvarar för butiken, sonen Mikael är förare och dottern Åsa sitter i receptionen. Äldsta dottern Linda sköter ekonomi och administration.

– Jag hoppar in där jag behövs och brukar skoja om att jag är lika mycket VD som städerska, säger hon.

Företagets inriktning beskriver hon som ”allt som inte går att köpa på Konsum”.

När de förra hösten fick ett treårskontrakt på plogning och vinterunderhåll på en vägsträcka mellan Djurås och Borlänge, med start redan månaden efter, var det självklart att de skulle fixa det. Trots att den gamla lastbilen inte uppfyllde kraven som ställdes i kontraktet.

– Det var ganska höga miljökrav som främst handlade om miljöklassningen på motorn, så vi behövde snabbt få in en ny lastbil. Vi har inställningen att problem ska lösas och lösningen blev Volvo Nyckelfärdig, säger Linda.

En månad efter beställning fanns lastbilen på plats, redo med påbyggd plogutrusning. Redan morgonen efter kunde Bigeros lastbilsförare gå på jouren för de aktuella vägarna.

– Det var verkligen jättesnabbt och vi är väldigt nöjda med lastbilen. Att det skulle vara Volvo rådde det ingen tvivel om, pappa tillåter inget annat, säger Linda, som också ser stora fördelar med det.

 

Att Bigero är baserade i en liten ort har ställt höga förväntningar på bredden av deras erbjudanden. Företag som verkar här förväntas kunna göra lite av allt, förklarar Linda.

– Vi har en butiksdel med tillbehör, motorolja och sådana saker, och så har vi åkeriet, verkstad med personbilsservice och bland annat hydraulservice, för de tyngre transporterna. Och så sköter vi ett grustag åt Dala Frakt.

Precis som Petri säger hon att alla på Bigero hjälps åt.

– Våra kunder ringer ofta samma dag och vill ha en körning, vi försöker alltid lösa det. Man är aldrig riktigt ledig, företagandet blir en livsstil. Jag och pappa har samma förmåga att kunna svara i telefon klockan fyra på morgonen, somna om och ändå komma ihåg samtalet när vi vaknar igen.

Åkeribranschen i stort har svårt att rekrytera personal, det visar bland annat branschundersökningar från Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd. Men de problemen finns inte på Bigero.

– Vi försöker vara en bra arbetsgivare. Många av de anställda har barn och då kan man behöva skjutsa till en fotbollsträning eller till ridskolan. Vi är flexibla med det så länge man sköter sitt jobb.

Fyra av deras 25 lastbilsförare är kvinnor.

– Vi vill få in fler kvinnor. De som vi har nu kör främst transporterna med lera från Gävle. Det är inte lika tungt som vissa andra uppdrag. Hur det än är så har vi vissa uppdrag som är väldigt fysiskt tunga och det går inte att komma ifrån att killar generellt sett är starkare än tjejer. Vi har bra åldersspridning också, vår äldsta förare är 64 och har inga planer på att gå i pension vid 65. Den yngsta är 21 år.

Att pappa Lars Göran är en Volvoentusiast syns inte minst i maskinparken. Men det finns fler fördelar med att vara en leverantör trogen, berättar Linda.

– Volvolastbilarna fungerar bra och vi har alltid delar hemma i verkstaden så att vi kan serva snabbt, annars finns ju Rolf Ericsons verkstad på nära håll i Borlänge. Allt blir rätt så krångelfritt om man håller sig till samma märke.

Uppdraget med vinterväghållningen pågår från oktober till april. Den största delen av jobbet är faktiskt inte plogning, utan allt omkring.

– Saltning, underhåll, ta hand om snön. Allt det där som gör att vägarna är bra när folk åker till jobbet på morgonen.

När vinteruppdraget tog slut för i år sattes en vattentank på lastväxlaren, tillsammans med ett aggregat för Dustex. Det är ett dammbindningsmedel som tillverkas av pappersmassa och som bland annat används efter väghyvling.

– Självklart använder vi den nya lastbilen året runt. Den är ju byggd för att komma till användning, säger Linda.