Nybyggarna

Adelsö Entreprenad & Transport har gått från att klippa gräsmattor till att anlägga stadsdelar. I en bransch under konstant förändring finns det inga framgångsgarantier. Men med rätt maskiner och hög kompetens går det att skapa sina egna förutsättningar.

Adelsö Entreprenad & Transport

I Jakobsbergs kommun bygger JM ett helt nytt bostadsområde och anläggningsföretaget Adelsö Entreprenad & Transport sköter markarbetet.

André af Bjur blev snabbt vän med bilen.

André af Bjur blev snabbt vän med bilen.

Luften är råkall denna gråmulna måndagmorgon. Lastbilschauffören André af Bjur är på väg till Jakobsbergs kommun. Här bygger JM ett helt nytt bostadsområde och anläggningsföretaget Adelsö Entreprenad & Transport sköter markarbetet. Det tar inte många minuter förrän den nytvättade bilen med sina blänkande aluminiumfälgar är lerig och dammig – fast bara på utsidan.

Innan André af Bjur hoppar in i förarsätet på sin tre veckor gamla Volvo FH16 750 tar han av sig kängorna. Han har kört lastbil i 15 år och har med åren kommit fram till att han helst kör i strumplästen.

– När man jobbar med schakt och markentreprenad blir skorna så leriga. Ska det inte bli dammigt i hytten är det bättre att ta av dem, säger han.

Det har gått fortare än jag trodde att bli vän med bilen, den kändes som hemma direkt. Och robust. En bil jag kan lita på.

André af Bjur

Förare, Adelsö Entreprenad & Transport

Än så luktar det ny bil och så vill han att det ska förbli ett tag till. André af Bjur har tillsammans med förarkollegan Ricky Burström bestämt designen på de 12 bilar som hittills är beställda – främst FH16 och även fyra FMX. Vad som var viktigast?

– Förutom kaffebryggaren och mikrovågsugnen? frågar han med glimten i ögat.

– Att ha kopplingen till kärran inuti bilen. Jag kopplar av och på släpet ett par gånger om dagen och då är det bra att sköta allt inifrån hytten. Dessutom är den mer skyddad här inne och håller bättre. När vår chef Micke gav oss uppdraget att bygga kärran så som vi ville ha den såg jag också till att få skinnklädsel som gör det lättare att hålla rent. Jag har med min schäfer Jekyll ibland, förklarar André af Bjur medan han lotsar bilen genom morgontrafiken de dryga 30 kilometrarna mellan företagets lokaler på Ekerö och byggarbetsplatsen i Jakobsberg.

Det var en självklarhet för Micke Molin att teckna guldavtal med Volvo, då det innebär ett bekymmersfritt ägande med förbyggande underhåll.

Det var en självklarhet för Micke Molin att teckna guldavtal med Volvo, då det innebär ett bekymmersfritt ägande med förbyggande underhåll.

 

Att det sedan, förutom företagslogga, blev fler extralampor och fälgar i aluminium beror på ägaren Micke Molin, som erkänner att han är lite fåfäng och gärna vill att bilarna ska synas.

– Det var Micke som tyckte att vi skulle ha FH16 750 i stället för den mindre motorn 540, säger André och svänger in på byggarbetsplatsen, som än så länge bara består av hål i marken men snart ska bebyggas och bli ett kvarter i det nya bostadsområdet Söderdalen.

– Det har gått fortare än jag trodde att bli vän med bilen, den kändes som hemma direkt. Och robust. En bil jag kan lita på, säger han.

Det är trångt om markutrymme och André måste vänta på att kollegan framför får en full last schaktmassa på flak och släp innan det finns utrymme att svänga runt fordonet för lastning. Micke Molin finns redan på plats och väntar på JM:s kontor, som är inhyst i en byggbarack. Här sitter också Petter Heikka, som är entreprenöringenjör på JM Entreprenad AB och jobbar med ekonomi och inköp. Adelsö Entreprenad & Transport är ett av fyra företag med ramavtal för JM:s markarbeten.

Petter Heikka på JM Entreprenad

Petter Heikka är entreprendadingejör på JM Entreprenad och jobbar med inköp.

– Att vi valt att jobba med Mickes firma handlar inte bara om prislappen. Han är bra på att fixa. Det är bra med en partner som har nära till toppen och besluten. Trots att detta är ett så stort byggområde blir det ofta lika trångt som vid ett innerstadsprojekt. Det kan bli krångligt och då är det bra med en flexibel entreprenör, säger Petter Heikka.

Det är tydligt att Micke Molins regelbundna besök är uppskattade, det gör det lätt att ändra och lösa utmaningar på plats. Som sprängningen av bergknallen som just nu är på gång och sköts av en av Adelsö Entreprenad & Transports underleverantörer.

Volvo levererade både förtroende och en lösning. Så jobbar ju vi också. Kanske var det därför det klickade direkt.

Micke Molin

Ägare, Adelsö Entreprenad & Transport

Micke Molin, ägare Adelsö Entreprendad

Micke Molin, ägare Adelsö Entreprendad

Företaget växer så det knakar just nu. Men vägen hit började för 17 år sedan – på en gräsklippare. Micke Molin hade precis mönstrat av efter fem år på sjön och hörde att Botkyrka kommun behövde hjälp med att klippa gräset i parkerna. Micke Molin fick jobbet och gräsklipparen blev hans första investering. När gräset slutade växa kom snön, så nästa köp blev en traktor för snöröjning. När kommunen behövde någon som rustade upp lekparkerna var det lika bra att skaffa en Bobcat också. Efter flera år av nästan slumpmässig men framgångsrik tillväxt, då både fordon och anställda ökade i antal, blev det dags att tänka mer långsiktigt. 2015 kom rådgivaren Kjell Axelsson in i bilden.

– Han ställde den svåraste fråga jag någonsin fått: ”Var ser du dig själv om fem år?” Jag hade ingen aning, säger Micke Molin.

I dag är han säker på svaret men bollar ändå över frågan till Kjell Axelsson, som svarar att verksamheten om fem år är så stor att det kommer behövas 145 anställda. En sådan satsning på tillväxt kräver fler arbetsredskap, både lastbilar och entreprenadmaskiner.

– Branschen är i förändring. Det ställs högre krav på säkerhet, kvalitet och minskad miljöpåverkan. Vi är gärna med och driver på den utvecklingen och vårt mål är att vara den pålitliga och långsiktiga partner som de större bygg- och anläggningsföretagen efterfrågar. När vi nu växer så snabbt vill vi göra det tillsammans med leverantörer vi kan lita på, säger Kjell Axelsson.

Delar av personalen på Adelsö Entreprenad & Transport

Micke Molin (nummer tre från vänster) tillsammans med några av sina medarbetare. Från vänster: förarna Stefan Weiss, Pierre Brink, André af Bjur, Ricky Burström, Lisa Forsman och Mickes fru, Pia Molin, som jobbar på kontoret.

 

I jakten på rätt fordonspartner vände sig företaget med sin kravspecifikation till alla de stora leverantörerna.

– Volvo var överlägset. Säljarna förstod verkligen vad vi efterfrågade och gav raka, klara besked. De levererade både förtroende och en lösning. Så jobbar ju vi också. Kanske var det därför det klickade direkt. Dessutom erbjöd Volvo en trygg och säker eftermarknad, säger Micke Molin.

Att Volvo levererar både lastbilar och entreprenadmaskiner var ett plus, men ingen nödvändighet. En order på entreprenadmaskiner ligger än så länge öppen på bordet, men redan 2015 beställdes de första tolv nya lastbilarna. Att teckna guldavtal med Volvo kändes självklart. Ett förebyggande underhåll där alla lastbilsreparationer ingår borde rimligtvis bli ett mer bekymmersfritt ägande, resonerade han. De första bilarna levererades sommaren 2016, ytterligare ett par dök upp i början av året. Men när kommer de sista?

– Det kommer aldrig att bli en sista. Det kommer alltid att ligga nya beställningar i pipeline så länge Volvo Lastvagnar fortsätter leverera, säger Micke Molin med ett brett leende.

(Byggprojektet Söderdalen pågår längs Bällstaån i södra Jakobsbergs kommun och är en helt ny stadsdel. Ett uttjänt industriområde förvandlas successivt till 15 bostadskvarter med cirka 1 250 lägenheter. Flera av kvarteren är redan inflyttningsklara.)

Adelsö Entreprenad & Transport

FÖRETAGET Adelsö Entreprenad & Transport gör anläggningsarbeten för byggföretag och infrastrukturprojekt i Stockholmsområdet. Företaget, som ägs av Micke Molin, grundades 2004 och har i dag 45 anställda, 20 lastbilar, 22 entreprenadmaskiner och samarbetar vid behov med ett antal olika underleverantörer.

Relaterat innehåll

Levererar en perfekt mix

Vagnparksägaren Craig Fox har två enkla förklaringar till sin framgång inom transportbranschen. Han kör bara last som är lönande och transporterar många olika sorters varor....

Vägtåg på 175 ton i Australiens ödemark

I Australiens outback sitter 52-åriga Maxine Taylor bakom ratten på en Volvo FH 16 Tridem, som leder ett 175 ton tungt vägtåg. Hon har fyra släp bakom sig och en lång varm dag på vägen framför sig. Som dotter och änka till lastbilsförare hade hon ...

Gräver djupare i Köpenhamn

I Köpenhamn byggs en ny tunnelbanelinje. Att köra så mycket jord genom en miljonstad som Köpenhamn är en stor utmaning för lastbilsförarna. Johnny Olsen är en av dem och här berättar han om sin upplevelse av arbetet....

Filtrera artiklar

5 true 5