Lastvagnar

Spjutspetstankning

För att tanka flygplan krävs det specialfordon. På ryska flygplatser, där utrustningen även måste kunna användas i djup snö och klara temperaturer ned till −50 °C, krävs det toppmodern teknik.
Airbus A380 på landningsbanan.
Aviatechnologys vanligaste order är tankbilar för fristående bränslepåfyllning – sådana som används här på Rysslands största flygplats, Domodedovo utanför Moskva.

Det speciella med vår produktionsmetod är att vi tillverkar produkter som både uppfyller de internationella standarderna och de extra hårda kraven som gäller för branschen här i Ryssland, säger Sergey Aronov, teknisk chef hos påbyggaren ZAO NPO Aviatechnology, vars tankbilar används på flygplatser både i Ryssland och utomlands.

Aviatechnology tillverkar specialfordon och kom in på marknaden precis när Sovjetunionen kollapsade och fler och fler utländska flygbolag började flyga till bland annat Ryssland – och alla var i behov av förstklassig marksupport. Ursprungligen använde företagen chassier från ryska lastbilstillverkare, men snart insåg de att dessa inte var rustade för att användas året runt. Företaget tog då kontakt med ett antal europeiska tillverkare innan de slutligen valde Volvo Lastvagnar som ny chassitillverkare.

Jag servar 50–60 flygplan i månaden. Det är inte alla fordon som klarar den här belastningen utan problem, men det gör Volvo.

Samarbetet har nu pågått i tio år och karakteriseras av en nära samverkan kring tekniska lösningar.

– Under samarbetets första år tillverkade vi tankbilar till Moskvas flygplatser Sheremetyevo och Domodedovo. Om vi tittar i dag på de val vi gjorde för tio år sedan har det gemensamma arbetet verkligen gett ett positivt resultat. Alla tankbilar som vi har byggt på ett chassi från Volvo Lastvagnar är fortfarande i drift på flygplatserna, säger Sergey Aronov.

– Under samarbetets första år tillverkade vi tankbilar till Moskvas flygplatser Sheremetyevo och Domodedovo. Om vi tittar i dag på de val vi gjorde för tio år sedan har det gemensamma arbetet verkligen gett ett positivt resultat. Alla tankbilar som vi har byggt på ett chassi från Volvo Lastvagnar är fortfarande i drift på flygplatserna, säger Sergey Aronov.

De senaste åren har han noterat en konsolideringsprocess på marknaden. Nu finns det bara åtta tillverkare av flygtankbilar i EU och bara två i Ryssland.

– Kunderna letar inte runt på samma sätt efter lägsta möjliga produktionskostnad. Nu vill de ha hög kvalitet till ett rimligt pris. Därför har de slutat gå via agenter och vänder sig i stället direkt till dem som tillverkar specialfordon och specialutrustning, förklarar han.

Här har Aviatechnology en fördel, eftersom företaget kan erbjuda hela produktionscykeln, från ritningsfas och byggnation av hela fordonet till testning och leverans till kunden. De har också ett nära samarbete med både chassitillverkaren och kunderna som använder fordonen. Det är till exempel oerhört viktigt att chassitillverkaren är flexibel på grund av de hårda tekniska kraven och funktionerna för att integrera påbyggnaden med chassiet, särskilt när det gäller säkerhetsfunktioner.

Det är också viktigt att Aviatechnologys fordon omfattas av förstklassiga service- och supporttjänster. – Det finns inget större ansvar än att tanka ett flygplan precis vid planets vinge. Därför är det viktigt att använda tillförlitliga och erfarna operatörer, som AO Shell & AeroFuels som kör tankbilarna på flygplatsen Domodedovo. De har också stort förtroende för oss, säger Sergey Aronov.

Alla tankbilar som vi har byggt på ett chassi från Volvo Lastvagnar är fortfarande i drift på flygplatserna.

AO Shell & Aerofuels köpte två flygtankbilar på Volvo Lastvagnar-chassi till Rysslands största flygplats Domodedovo 2008. Det var första gången de bekantade sig närmare med ett utländskt märke. I dag är alla deras tankbilar, som används till att tanka åt ett stort antal flygbolag från Europa, Asien och Amerika, byggda på Volvochassi. Företaget tankar både affärsjet och större flygplan som Boeing 787 Dreamliner.

Föraren Andrey Popov fick en av de första två Volvo FM-lastbilarna på Domodedovo 2008 och skulle aldrig kunna tänka sig något annat, förutom en ny version av exakt samma fordon.

Precis som hans kolleger går Andrey regelbundet Volvo Lastvagnars utbildningar för specialistförare och måste även klara av olika prov för att få licens för att köra specialutrustningen. Säkerhet och kvalitet är huvudprioriteringar på en flygplats.

– På ett tolvtimmarsskift är det 3–4 plan som ska tankas. Jag jobbar 16 skift i månaden. Totalt sett servar jag alltså 50–60 plan i månaden. Det är inte alla fordon som klarar den här belastningen utan problem, men det gör Volvo. Statistiken talar för sig själv, säger han.