Gräver djupare i Köpenhamn

I Köpenhamn byggs en ny tunnelbanelinje. Att köra så mycket jord genom en miljonstad som Köpenhamn är en stor utmaning för lastbilsförarna. Johnny Olsen är en av dem och här berättar han om sin upplevelse av arbetet.

Tunnelbanebyggnation i Köpenhamn

Köpenhamn är en av de mest cykeltäta städerna i världen. Här byggs just nu en ny tunnelbanelinje.

Johnny Olsen, lastbilsförare.

De främre styraxlarna i kombination med släpet gör ekipaget väldigt enkelt att köra, tycker Johnny Olsen.

De två vakterna framför lastbilen håller upp stoppskyltarna. Tre bilar och fyra cyklister stannar och Johnny Olsen får klartecken att fortsätta. Lastbilen rullar långsamt fram på vägen och in på byggarbetsplatsen. Med van hand rattar han in till höger och kör upp på den automatiska hjultvätten.

– Varje gång vi kör in i och ut ur området ska hjulen tvättas. Det skulle bli alldeles för lerigt inne i staden annars, säger Johnny och backar intill så att grävmaskinen kan börja fylla de två tippflaken.

Byggarbetsplatsen kallas för Trianglen och ligger i Köpenhamns innerstad. Det ska bli en av de 17 nya stationerna på stadens nya tunnelbanelinje Cityringen. Byggprojektet är det största under modern tid i Köpenhamn. Det består av två tunnlar på vardera 15,5 km och ytterligare fyra byggarbetsplatser där borrmaskinerna borrar sig ned under staden. Den nya tunnelbanan är en utökning av den befintliga. Den nya tunnelbanelinjen utvidgar det befintliga nätet. 

Det är Johnnys jobb att forsla bort jorden som grävs upp på byggarbetsplatserna. När projektet är avslutat kommer jordmassor på tre miljoner ton ha transporterats bort från innerstaden.

– För tillfället är det nog ganska besvärligt för dem som bor i Köpenhamn. Det är byggarbeten i gång på så många olika ställen. Men i slutändan tror jag det blir bra, säger Johnny, som tänker att om fler personer reser med tunnelbanan i framtiden kommer antalet bilar på gatorna att minska.

Via komradion har Johnny direktkontakt med grävmaskinsföraren. Stora mängder jord hämtas från ett djup på 18 meter av en grävmaskin modell större. När Trianglen är färdigställd kommer stationens lägsta punkt att ligga på omkring 40 meters djup.

På skärmen inne i hytten ser Johnny hur mycket jord som har lastats. 

Det är lätt att tro att det är långtråkigt att bara köra fram och tillbaka hela tiden, men jag gillar verkligen mitt jobb. Att köra lastbil är ett fritt jobb, jämfört med att jobba på kontor eller i produktionen på en fabrik.

Johnny Olsen

lastbilsförare

Lastbilen har en lastkapacitet på 17 ton och släpvagnen med dragstång tar 18 ton. Utan last väger ekipaget omkring 21 ton. Lastbilen skakar till lite varje gång flaket fylls på med ett nytt lass. När Johnny ser på skärmen att de är uppe på 56 ton meddelar han grävmaskinsföraren via radion om att lastbilen är fullastad.

– Nu ska vi till Nordhavn, det är där vi tippar av lasten, säger Johnny och kör ut från bygget.

Köpenhamn blir allt större och i det gamla hamnområdet norr om stadskärnan byggs bostäder och kontor till tusentals nya Köpenhamnare. I utkanten på det området – Nordhavn – byggs även en ny containerterminal och hamn för kryssningsfartyg. Till det projektet utvidgar man området med 100 hektar och använder då en del av jorden från tunnelbanebygget. Det nya området växer långsamt fram på den yta som en gång täcktes av hav.
 

Tunnelbanebyggnation.

Den nya tunnelbanelinjen, som utvidgar det befintliga nätet, kommer att bestå av två tunnlar som är 15,5 kilometer långa – totalt 31 kilometer.

När han åker genom staden till Nordhavn sitter Johnny lugnt och säkert bakom ratten med ett ständigt leende på läpparna. Det märks att han gillar sitt jobb.

– Det är lätt att tro att det är långtråkigt att bara köra fram och tillbaka hela tiden, men jag gillar verkligen mitt jobb. Att köra lastbil är ett fritt jobb, jämfört med att jobba på kontor eller i produktionen på en fabrik.

Johnny skiner upp när han pratar om sin fru och sina fyra barn. Det syns att hans familj betyder mycket för honom. Men han medger att det kan vara svårt att få tiden att räcka till. Johnny bor en timme från Köpenhamn och arbetsdagen börjar oftast klockan fem på morgonen. Sedan kör han lastbil hela dagen och är hemma hos familjen igen vid sex på kvällen. Sedan sommaren 2014 har Johnny kört för åkeriet SCT och han trivs bra med dem som arbetsgivare. – Arbetsmiljön är jättebra. Den goda stämningen mellan oss som jobbar på SCT är något jag verkligen värdesätter. Vi ställer upp för varandra och alla är trevliga.
 

Byggnation av Nordhavn.

Jordmassorna från tunnelbanebygget används som markutfyllnad för att bygga det nya området Nordhavn på. Här ska det bli en ny containerterminal och hamn för kryssningsfartyg.

SCT är ett av flera åkerier som jobbar med tunnelbanan i Köpenhamn. Först och främst kör de bort jord från byggena och forslar bort material från tunnelborrningen.

SCT har mellan 20 och 50 lastbilar som jobbar med tunnelbanebygget i Köpenhamn. Antalet beroende på hur mycket jord som måste köras bort. Den vanligaste lastbilsmodellen är Volvo FH med påhängsvagn med tippflak, men företaget har även åtta Volvo FMX tipplastbilar med släpvagnar med dragstång till sitt förfogande. Alla SCT:s lastbilar har Globetrotter-hytt, även Volvo FMX-lastbilarna, så förarna kan sova i hytten under veckan om de vill.

Borrmaskiner.

Fyra borrmaskiner används vid byggnationen av den nya tunnelbanelinjen. Varje borr väger omkring 800 ton.

Johnny kör en Volvo FMX från 2014 med 8x4-konfiguration och dubbla framaxlar. Kraften från lastbilens 13-litersmotor på 500 hk överförs effektivt till lastbilens axlar med tandemdrivning. De främre styraxlarna i kombination med släpvagnen med dragstång gör ekipaget väldigt enkelt att köra. Det är något som Johnny uppskattar, eftersom det kan vara trångt inne på byggarbetsplatserna.

– Lastbilen känns väldigt stabil, även när den är tungt lastad. Och I-Shiften är mycket precis. Jag tycker att det är en jättebra lastbil, säger Johnny och saktar ned vid ett rödljus. 

Köpenhamn är en av de mest cykeltäta städerna i världen, och det märks tydligt ute på vägarna, där cyklister och lastbilar ofta måste samsas om utrymmet. Entreprenören Copenhagen Metro Team är noga med att projektet ska genomföras med största möjliga säkerhet för dem som bor i staden. I samarbete med SCT har de bland annat låtit elever från skolorna i närheten av byggarbetsplatserna provsitta i en Volvolastbil för att visa dem vad lastbilsföraren kan och inte kan se uppifrån hytten.

Lastbilen känns väldigt stabil, även när den är tungt lastad. Och I-Shiften är mycket precis. Jag tycker att det är en jättebra lastbil.

Johnny Olsen

lastbilsförare

Under den mest transportintensiva byggperioden kör i snitt 500 lastbilar till och från byggarbetsplatserna varje dag. 375 trafikljus har ändrats för att arbetet ska störa trafiken så lite som möjligt. Lastbilarna måste dessutom alltid köra samma väg genom staden till och från Nordhavn.

– Kort sagt måste man köra väldigt försiktigt. Säkerheten har högsta prioritet, säger Johnny och kollar ytterligare en gång fältet längst ned i lastbilens speglar innan han svänger höger och korsar en cykelöverfart.

När han kommer fram till Nordhavn kör Johnny upp på en våg innan han rullar vidare in på området. Under dagen kommer han att köra mellan fyra och fem lass från bygget till Nordhavn. Alla leveranser vägs noggrant.

En mås svävar i vinden och spanar nyfiket ned på området där lastbil efter lastbil dumpar sin last. Johnny har backat fram lastbilen till dumpningsplatsen och tippar först det bakre flaket och sedan det främre.

– En vända till så får jag åka hem till familjen sedan. Det ska bli skönt, säger Johnny och ler brett. 
 

Volvolastbil som dumpar jord.

Under de mest intensiva perioderna kör i snitt 500 lastbilar till och från byggarbetsplatsen varje dag. 375 trafikljus har ändrats för att arbetet ska störa trafiken så lite som möjligt.

Lastbilen

Volvo FMX lanserades i mars 2014. Under huven sitter en Euro 5-motor på 13 liter med 500 hästkrafter.
Den automatiska I‑Shift-växellådan underlättar vid körning i krävande miljöer genom att föraren kan fokusera till 100 procent på körningen i stället för växlingen.
Ekipaget består av en lastbil med trevägstippflak med 8x4-konfiguration, dubbla framaxlar och en treaxlad tippsläpvagn (trevägs) med dragstång. Den kan tippa lasten åt höger, vänster och bakåt.
Ekipaget väger 20,4 ton. Lastbilen har en lastkapacitet på 17 ton och släpvagnen med dragstång 18 ton. Den högsta tillåtna totalvikten är 56 ton.
Lastbilen har en Globetrotter-hytt som föraren kan sova i vid behov.

Relaterat innehåll

Bygger på torrlagd havsbotten

Nigerias största stad ändrar sakta form. Det som började som en plan för att skydda staden Lagos eroderande kustlinje har utvecklats till att bli Afrikas största byggprojekt – Eko Atlantic – ett nytt område som byggs på tidigare havsbotten som ...

En dag i vildmarken – transport av afrikansk buffel

För att köra djurtransporter i de sydafrikanska naturreservaten räcker det inte att vara en skicklig förare. Du måste också ha en stor dos mod....

Utvinner salt från Bolivias vita saltslätt

Ljuset är outhärdligt och luften tunn. Världens största saltslätt är en svår prövning för både människan och maskinen. Men här har lastbilsföraren Dario Machaca Colque arbetat i över 30 år....

Filtrera artiklar

5 true 5