Första Volvo FH16 i Grekland

Den ekonomiska krisen i Grekland har slagit hårt mot logistikbranschen. Trots de svåra förhållandena växer Marinos Vasilopoulos International Transport.

Elias Marinos.

Elias Marinos, ägare till Marinos Vasilopoulos International Transport, har lett sitt företag genom den ekonomiska krisen i Grekland – och nu växer företaget.

Den ekonomiska krisen i Grekland har slagit hårt mot logistikbranschen. Trots de svåra förhållandena expanderar Marinos Vasilopoulos International Transport.

Vi är sex år in i en ekonomisk kris som har skakat om Grekland ordentligt. Tidigare beviljade bankerna lån till de lokala företagen med ganska generösa villkor, men nu är kreditmöjligheterna i princip obefintliga. Affärsklimatet i landet är stenhårt.

Marinos-lastbil.

Marinos Vasilopoulos International Transport har 62 lastbilar som kör kylvarutransporter genom Europa.

 

– Vi har naturligtvis känt av krisen, säger Elias Marinos, ägare till Marinos Vasilopoulos International Transport. 

Totalt har antalet företag som registrerats i IKA, Greklands största socialförsäkringssystem, minskat med 119 000 eller motsvarande 38 procent sedan 2008. 

På logistiksidan har hundratals åkerier tvingats lägga ned. Men trots de ekonomiska svårigheterna finns det några företag som har lyckats hålla sig flytande och till och med expandera. Ett av dem är Marinos Vasilopoulos International Transport, ett transportföretag med 62 lastbilar som kör kylvarutransporter genom Europa. 

– Krisen har tvingat de grekiska åkerierna att bli extremt effektiva som organisationer och ha noggrann kontroll på sina kostnader. Men så har vi alltid jobbat. Vi har alltid agerat oerhört genomtänkt, expanderat steg för steg och fokuserat på kvalitetsmedvetna kunder.

Företaget är baserat i Megara, omkring fem mil från Aten. Efter att ha tagit sig igenom krisen har de nu gått vidare och börjat växa. Mellan 2008 och början av 2014 har de köpt in fem nya lastbilar. Marinos Vasilopoulos International Transport har nu 15 Volvolastbilar i sin vagnpark med 62 fordon och har nyligen köpt in en helt ny Volvo FH16 – den första i Grekland. 

Tidigare, när det var lätt att få lån kunde vissa företag i Grekland köpa extra lastbilar som statussymbol. Men Elias Marinos väntade alltid tills han hade tillräckligt med uppdrag säkrade för att hålla den nya lastbilen i ständig rullning.

Eftersom vi höll tillbaka när alla andra spenderade pengar slog krisen inte lika hårt mot oss.

Elias Marinos, ägare till Marinos Vasilopoulos International Transport

Elias Marinos.

Elias Marinos, ägare till Marinos Vasilopoulos International Transport.

Marinos Vasilopoulos köpte sin första Volvolastbil (en F12) 1985, precis när företaget expanderade för ta fler internationella uppdrag. På den tiden vara det Elias Marinos pappa, Dimitrios Marinos, som ägde företaget medan Elias jobbade som förare. Kvaliteten på Volvolastbilarna och det goda samarbetet med Saracakis Brothers, som importerar och distribuerar Volvolastbilar i Grekland, har gjort att de är trogna Volvo även nu, snart 30 år efter att de köpte in den första Volvolastbilen.

– Du kan köpa en billigare begagnad lastbil till exempel, men Volvolastbilar håller länge, även under tuffa förhållanden. Kvaliteten märks i varje detalj – växellådan håller till exempel högsta klass. 

När han pratar om den nya FH16-lastbilen, den första i Grekland, glittrar det i ögonen. Bara kort efter att han köpt den första i slutet av 2013 funderar han på att köpa ytterligare en. 

Det har aldrig varit enkelt att driva ett logistikföretag i Grekland. Vägarna i landet är backiga och smala och inne i Aten, med sina 3,8 miljoner invånare, står trafiken ofta still. Om lastbilarna inte kommer i tid till färjeavgångarna till de olika öarna och andra länder riskerar de att bli stående i flera timmar för att vänta på nästa båt.

Jag älskar utmaningen och problemlösandet som det här jobbet innebär. Det är nästan som att spela schack.

Elias Marinos, ägare till Marinos Vasilopoulos International Transport

En följd av den ekonomiska krisen är att det redan höga trycket på transportföretagen i Grekland har blivit ännu högre. Likviditetsproblem har tvingat många kunder att vänta med sina beställningar till sista minuten.

– Ofta väntar de tills de har pengarna. Om de inte har pengarna blir det ingen affär. Och vi får ofta orderinformationen i sista minuten.

Återförsäljarlandskapet har förändrats dramatiskt under krisens senaste fem år. Från att domineras av mindre familjeföretag har marknaden gått till att domineras främst av större aktörer. Konkurrensen om de bästa kunderna är stenhård bland transportföretagen. Kampen om att knyta till sig de stora snabbköpskedjorna, som Makro, och Voudouris, Greklands största köttproducent, har varit tuff. Att få och behålla de stora kunderna är A och O.

– Jag älskar utmaningen och problemlösandet som det här jobbet innebär. Att pussla ihop alla bitarna – det är nästan som att spela schack, säger Elias Marinos, som själv gärna spelar just schack. (På kontoret står ett schackbräde dekorerat i silver och guld.)

Han har inget emot att jobbet är så krävande som det är. Som tonåring var han ofta med som kartläsare och när han hade åldern inne började han köra lastbil. Det gav honom en syn på jobbet och livet som skilde sig från hans kompisars. 

– Det gav mig ett större perspektiv. Jag lärde mig vikten av att jobba hårt.

 

Volvo FH i en grekisk stad.

I kölvattnet av den ekonomiska krisen är konkurrensen i Grekland hård och det är oerhört viktigt att behålla kunderna.

Vagnparken

Fordon:  62 lastbilar varav 15 Volvolastbilar:

  • En ny Volvo FH16 4x2-dragbil med Euro 5-motor på 750 hk och XL-hytt.
  • Två FH16 classic 4x2-dragbilar med Euro 5-motor på 700 hk och XL-hytt.
  • Fyra Volvo FH16 classic 4x2-dragbilar med Euro 5-motor på 600 hk och XL-hytt.
  • Åtta FH 6x2-dragbilar med Euro 5-motor på 480 hk och XL-hytt.

De flesta lastbilar har I‑Shift. 

Relaterat innehåll

Lättare lastbilar för högre nyttolast

Arclid Transport verkar på en marknad där konkurrensen är mycket hård. Därför måste företaget maximera nyttolasten och öka produktiviteten. Genom att investera i rätt transportlösningar i kombination med förarutbildning har Peter Conway lyckats med ...

Spjutspetstankning

För att tanka flygplan krävs det specialfordon. På ryska flygplatser, där utrustningen även måste kunna användas i djup snö och klara temperaturer ned till −50 °C, krävs det toppmodern teknik....

Den rätta vägen

Att veta var lastbilarna befinner sig och exakt vilken last de fraktar i realtid är mycket viktigt. Det var också precis det som Ben van Leeuwen på Frigolanda fick....

Filtrera artiklar

5 true 5