Levererar en perfekt mix

Vagnparksägaren Craig Fox har två enkla förklaringar till sin framgång inom transportbranschen. Han kör bara last som är lönande och transporterar många olika sorters varor.

Fox Transport-lastbil

Fox Transport är baserat i den australiska staden Port Fairy och kör flera olika sorters bulkvaror.

Craig Fox

Craig Fox var fiskare fram till för sex år sedan då han köpte ett lastbilsföretag.

Vagnparksägaren Craig Fox har två enkla förklaringar till sin framgång inom transportbranschen. Han kör bara last som är lönande och transporterar många olika sorters varor.

För sex år sedan visste Craig Fox nästan ingenting om lastbilar.

– Jag var fiskare. Men i och med att fiskekvoterna blev orimliga var jag tvungen att hitta ett nytt jobb, så jag köpte min pappas lastbilsföretag.

På den tiden hade Fox Transport, som utgår från Port Fairy i provinsen Victoria i sydvästra Australien, bara tre dragbilar med släpvagn. Craig såg möjligheter att utöka vagnparken och har sedan dess kompletterat med två tippbilar med dubbla släp, en lastbil med gardinsidor och en tanklastbil för kemikalier.

– Vi utgår fortfarande från Port Fairy, men nu kör vi i hela Victoria. En typisk dubbelsläpstransport ser ut så här: först kör vi svart dekorsten från vårt sorteringsverk ned till Melbourne, plockar upp en last gödsel och kör den till Mildura. Sedan hämtar vi spannmål eller gips och kör tillbaka till Gippsland eller tillbaka hem. Föraren är ute i omkring tre dagar på den typen av uppdrag, säger Craig Fox.

Craig har inte velat begränsa sig till en bestämd typ av last, utan har försökt diversifiera verksamheten.

– Spannmål, kalk, sand, sten, gödsel, styckegods – vi kör allt. Vi har till och med en kemikalietanker till flytande transporter. Om det är lugnt på ett område kompenserar de andra områdena oftast för det. Variationen innebär också lite omväxling för förarna, vilket de uppskattar, berättar Craig.

Craig är själv en aktiv chef, som sitter bakom ratten varje dag och kör lokala transporter till Melbourne, Gippsland och Mildura. Då brukar han ofta passa på att få en pratstund med kunderna, planera och se till att alla får sina förväntningar uppfyllda.

– Ur mitt perspektiv är det oerhört viktigt att ta hand om kunderna. Om någon har ett brådskande uppdrag gör vi allt vi kan för att planera om och se till att allt ordnar sig, säger Craig.

– Jag pratar med kunderna dagligen, så jag vet vad de behöver. Flexibilitet är A och O. Det hjälper också att jag sitter bakom ratten själv, för det innebär att jag vet precis hur förarna har det om dagarna och hur lastbilarna fungerar. Det ger mig en bra känsla av hur vi kan effektivisera verksamheten.

Ur mitt perspektiv är det oerhört viktigt att ta hand om kunderna.

Craig Fox

Chef, Fox Transport

I takt med att marginalerna har krympt har bränsleeffektiviteten blivit en allt intressantare faktor för Craig.

– Jag är väldigt noggrann med bränsleeffektiviteten. Det är en av anledningarna till att jag valde Volvo. Vi har fått en del tips och råd från Volvos förarutbildare och det har gjort stor skillnad. När vi fick rätt körteknik och använde de tekniska funktionerna i lastbilen fullt ut märktes det tydligt på bränsleförbrukningen. Tidigare låg vi på omkring 1,8 kilometer per liter. Nu ligger vi på 2,1, berättar Craig.

Det motsvarar 240 liter bränsle mindre per vecka och lastbil. Det är inte svårt att förstå vad det innebär för lönsamheten för Fox Transport. – Bara genom att vi har lärt oss använda den automatiska I‑Shift-växellådan fullt ut och låter lastbilen rulla av sig själv när det är möjligt i stället för att hela tiden ha foten på gasen har vi sparat mycket bränsle. Och det helt utan att förlora tid. Nästa steg är att experimentera med differentialen på FH och se om vi kan få lastbilarna att köra på högsta växeln lite längre, säger Craig.

 

Fox Transport-lastbil på väg.

Craig Fox är en väldigt aktiv chef, som själv sitter bakom ratten på någon av lastbilarna varje dag.

Effektiviteten är enligt Craig en av de få saker de fortfarande kan förbättra för att öka lönsamheten och letar därför efter teknik som vässar företagets konkurrenskraft.

– Jag har använt Volvos Dynafleetsystem i mina två FH-lastbilar och det ger mig en bra inblick i hur de olika lastbilarna fungerar. Till exempel visade Dynafleet klart och tydligt att vi nästan inte frihjulsrullade någonting. Så fort vi insåg det började vi leta efter möjligheter att göra det och nu frihjulsrullar vi upp till 10 % av tiden. Det sparar mycket bränsle.

Fox transport är en viktig del av Victorias jordbruksindustri och nu när verksamheten blomstrar har företaget planer på att uppgradera vagnparken inom ett år eller två.

Dynafleet ger mig en bra inblick i hur de olika lastbilarna fungerar.

Craig Fox

Chef, Fox Transport

– Vi ska uppdatera våra släp, byta in vår gamla FH till en ny Euro 5-modell och troligen uppgradera till en FE med 340 hk så att vi kan öka nyttolasten lite på de kortare turerna. Även om vi har många långkörningar glömmer vi inte bort våra lokala kunder.

Trots att han bara har sex år i branschen är det tydligt att Craig har en god förståelse av vad som är viktigt för ett transportföretag.

– Att behandla kunderna rätt, vara så effektiv som möjligt, diversifiera verksamheten och vara noggrann med detaljerna – däri ligger mina prioriteringar. Vi kanske lägger fokus på den tekniska biten, men vi vet att tillförlitlig kundservice är det viktigaste av allt. Utan det har du ingenting. Vi har byggt upp ett bra rykte genom att leverera personlig service på en nivå som bara ett litet familjeföretag kan hålla, säger han och tillägger avslutningsvis:

– Om det är något jag lärt mig, är det att det alltid finns mer att lära i det här spelet.

VAGNPARKEN

Fordon: FH Globetrotter XXL 6x4 med dubbla släp; FH 6x4 med dubbla släp; NH 6x4 med dubbla släp; FM-jämnlastbil med tippsläp; FE-jämnlastbil med gardinsidor. Lastbilarna är från 2002 till 2012.
Arbetsmiljö:
 Lastbilarna kör ofta utan för vägnätet i olika typer av terräng där de använder differentialspärrarna för att ta sig fram. Däremellan kör de långa sträckor på landsväg.
Utrustning:
 Alla lastbilar utom NH har I-Shift-växellåda. De två FH-lastbilarna är utrustade med Dynafleet, körfältsassistans och aktiv farthållare.
Bränsleförbrukning:
FH:n med 540 hk kör 2 km/liter med dubbelsläp och upp till 2,5 km/liter med enkelsläp. FH:n med 520 hk kör upp till 1,9 km/liter.

Relaterat innehåll

Vägtåg på 175 ton i Australiens ödemark

I Australiens outback sitter 52-åriga Maxine Taylor bakom ratten på en Volvo FH 16 Tridem, som leder ett 175 ton tungt vägtåg. Hon har fyra släp bakom sig och en lång varm dag på vägen framför sig. Som dotter och änka till lastbilsförare hade hon ...

Den rätta vägen

Att veta var lastbilarna befinner sig och exakt vilken last de fraktar i realtid är mycket viktigt. Det var också precis det som Ben van Leeuwen på Frigolanda fick....

Filtrera artiklar

5 true 5